istockphoto
istockphoto

Lukujärjestys rauhoittaa lapsia, kun he tietävät, mitä seuraavaksi tapahtuu.

Ei olisi hullumpi ajatus tehdä lukujärjestys myös alle kouluikäisille. Se voisi olla vaikka kuvitettu, jolloin lapsi pystyy itsekin katsomaan siitä, mitä seuraavaksi tapahtuu.

Nykyisin pientenkin lasten päivät ovat täynnä kaikenlaista toimintaa, joka käy työstä. Poikkeuksen muodostavat vanhemman kanssa kotona olevat lapset, joiden päivä voidaan rytmittää enemmän heidän omilla ehdoillaan.

Lukujärjestys alkaisi heräämisestä ja hoitoon menosta. Hoidosta kotiin, sen jälkeen aterian valmistaminen ja yhteinen ruokailu. Pöydän siivoaminen yhdessä. Television lasten-ohjelmat voivat olla rauhoittavaa ajankulua, mutta kannattaa muistaa myös pihaleikit. Sitten on iltahommien vuoro.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Pienet lapset, jotka ovat hoidossa päivän, eivät tarvitse iltoihinsa enää kerhoja ja muita aktiviteetteja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Lukujärjestyksen mukaan toimiminen voi tuntua nuorista vanhemmista tylsältä, mutta sitä kannattaa kokeilla. Lapset ovat silloin rauhallisempia.

Toivottavasti me isovanhemmat voimme olla turvaverkkona nuorille perheille ja myös neuvonantajina kokemustemme perusteella.

Jaksamista vanhemmille pikkulapsiarkeen!

Isoäiti

nainen50

Miksi ihmeessä tarvitsisi laittaa paperille itsestään selviä asioita? Toisekseen, joka perheella on omat tapansa, ei niihin auta mennä sotkeutumaan. Kyllä se elämä rytmittyy sitten kun lapset menevät kouluun, ja sitä samaa tylsää rataa mennään sitten työelämän loppuun asti. Antaa lasten nauttia vapaudesta ennen systeemiä!

Vierailija

Meillä oli juuri kotihoidetuilla lapsilla "lukujärjestys", tai oikeammin viikko-ohjelma. Se toi ryhtiä minun arkeeni, ja auttoi varmistamaan että arkeen sisältyi riittävästi monipuolista tekemistä ja toisaalta etten omaa tylsyyttäni tunkenut joka päivälle jotain erityistä ohjelmaa vaan jäi päiviä myös vain olemiselle. Viikko-ohjelmassa oli avoin päiväkoti ja myöhemmin lasten kerhot, kavereiden kanssa sovitut tapaamiset ja suunnitellut retket tai tekemiset. Monesti juuri se kavereiden kanssa sopiminen oli syy, miksi torstain museoretki oli jo sunnuntaina tiedossa, ja samalla lapset oppi viikonpäiviä ja ajan hahmottamista. Lapsista tuntui hyvältä kun heidän toiveensa metsäretkestä pääsi viikko-ohjelmaan vaikka tänään se ei olisikaan toteutunut. Hoidon alettua viikko-ohjelma auttoi hahmottamaan hoitopäivät (4) ja viikonlopun (3pv).

Myös silloin kun rytmin kanssa on ollut haasteita, esim. syksyn pimetessä pienen koululaisen unentarve kasvaa, meitä on auttanut se että laitetaan yhdessä paperille että klo 19:00 iltapalalle+pesut, 19:45 iltasatu ja sänkyyn, ja kun se lappu on eteisen ilmoitustaululla tai jääkaapin ovessa viikon, kaksi, se tukee iltojen uutta rytmiä ja sitouttaa kaikki osapuolet asiaan. Tai kun kuopukselle oli vaihe että hän tarvitsi vielä illasta kunnolla ulkoilua nukuttuaan päiväkodissa päikkärit, piti valitettavasti ottaa kynä käteen ja katsoa että millä rytmillä se päivällinen, ulkoilu ja riittävä uni mahtui työpäivän jälkeen.

Ei sovi kaikille, mulle sopii. Pöydän pyyhkimistä en sentään ole laittanut lukujärjestykseen, mutta joskus rytmiin niin että viikkosiivous pe, pyykit la, sunnuntai pyhitetty huville.

Sisältö jatkuu mainoksen alla