Eikö ole matikkapäätä? Muista, että ”en osaa” on eri asia kuin ”en opi”.
Eikö ole matikkapäätä? Muista, että ”en osaa” on eri asia kuin ”en opi”.

Ei minusta ikinä tule liikunnallista – olen aina ollut kömpelö! Ihan turha kuvitellakaan! Laulaakaan en voi, ei suotu nuottikorvaa yhtään! Moni ajattelee näin itsestään, koska jo kouluaikoina päähän saattoi iskostua, että on huono. Mutta tiedätkö mitä: se ei pidä paikkaansa!

Moni pelkää uuden kokeilua, koska uskottelee itselleen, ettei osaa kuitenkaan. Surkea rytmitaju, kankeat jalat, ei tippaakaan piirustustaitoa. Muuten kyllä tanssisin, joogaisin ja maalaisin!

Lukkiutuneet käsitykset karisevat vain kokeilemalla.

”Ihmisellä saattaa olla surkea kuva esimerkiksi itsestään laulajana. Tekisi mieli laulaa, mutta kansakoulun opettaja on joskus sanonut, että sinun olisi kannattavinta olla ihan hiljaa. Se jää loppuelämäksi kaihertamaan”, aivotutkija Minna Huotilainen tietää.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

”Kun ihminen ei ole laulanut, eihän hän voi osata laulaa. Laulamaan oppii laulamalla.”

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Monen virheellisen uskomuksen taustalla on muisto kouluajoilta: käsityötä moittinut opettaja, kuvistyön päälle kaatunut vesilasi. Se kerta, kun tuli valituksi viimeisenä pesisjoukkueeseen.

”Käsityksillä siitä, missä on erityisen huono, luo ympärilleen rajoittavan laatikon.”

Lapsuuden ja nuoruuden tapahtumilla on iso vaikutus, koska ne ajoittuvat aikaan, jolloin rakennetaan minäkuvaa.

”Kun joku silloin tokaisee jossain, että mites tuo sinun käsityösi noin tökeröltä näyttää, se on vastaus siihen, millainen minä olen.”

”Käsityksillä siitä, missä on erityisen huono, luo ympärilleen rajoittavan laatikon. Rajat voi ylittää vasta, kun itse tajuaa, etteivät ne pidä paikkaansa. Vaikka ei osaisi jotain asiaa, voi oppia”, Huotilainen sanoo.

Kun ennakkoluuloista pääsee, itsetunto lujittuu ja oppimisesta tulee hauskempaa.

Kun ennakkoluuloista pääsee, itsetunto lujittuu ja oppimisesta tulee hauskempaa. Luontaisesti kiinnostunut ihminen oppii nopeammin kuin pakon edessä treenaava.

”Tärkeintä on, että oppiminen on mieluisaa ja innostus on sisäsyntyistä: tästä haluan oppia lisää”, Huotilainen muistuttaa.

Lue lisää aiheesta:

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla