Jatkuva täydellisyyden tavoittelu uuvuttaa. Kaikkea ei ihan oikeasti ole pakko tehdä.

Täydellisyyden tavoittelu on suomalainen kansantauti, sanoo aiheesta kirjan kirjoittanut Petri Hiissa. Hän on yrittäjä ja verkkovalmentaja, joka on itsekin taistellut perfektionismin kanssa.

Hiissan mukaan perfektionistin voi tunnistaa esimerkiksi näistä merkeistä:

  • Omistautuminen työlle ja tuottavuudelle usein vapaa-ajan kustannuksella
  • Halu kontrolloida asioita ja haluttomuus luopua kontrollista
  • Halu tietää mahdollisimman paljon, sillä tieto on yksi kontrollin väline
  • Huoli virheiden tekemisestä
  • Kiinnostus yksityiskohtiin
  • Haluttomuus delegoida
  • Tunnollisuus
  • Pikkutarkkuus
  • Joustamattomuus
  • Kriittisyys

Ominaisuudet ovat joskus tarpeellisia, mutta jatkuvan täydellisyyden tavoittelun hinta on kova. Perfektionismista seuraa jännittyneisyyttä, huolta, ahdistuneisuutta, masennusta ja stressiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjassaan Täydellinen kirja – vapaudu täydellisyyden tavoittelusta (Otava) Petri Hiissa neuvoo harjoituksia, joiden avulla voit hellittää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kokeile esimerkiksi Pitäisikö oikeasti? -harjoitusta:

1. Kirjoita ylös kaikki tehtävät, jotka sinun mielestäsi pitäisi tai täytyisi tehdä.

2. Kyseenalaista tehtävät mielessäsi.

Kuka niiden suorittamista vaatii? Miksi?

Onko tehtävä vaivan arvoinen ja ajankohtainen? Haluatko tehdä sen?

Mitkä olisivat seuraukset, jos et tekisikään sitä?

3. Tee jokaisesta tehtävästä päätös, teetkö sen vai et. 

Kirjaa teen-listaan asiat, jotka päätit tehdä. Aloita lause: Minä haluan (tehtävä) tai Olen iloinen, kun saan (tehtävä). Lopeta lause: Koska (mitä positiivista tekemisestä seuraa).

Kirjaa en tee -listaan asiat, jotka päätit olla tekemättä. Älä enää mieti niiden tekemistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla