Ensin huonot uutiset: korkeintaan puolet pitkäaikaista kipua potevista saa riittävää apua lääkkeistä. Sitten hyvät uutiset: koska kivun kokemus syntyy aivoissa, kipua voi helpottaa vaikuttamalla aivoihin.

Yli miljoona suomalaista kärsii kroonisesta kivusta. Kipututkija Helena Mirandan mukaan sen hoitokeinot ovat usein vanhanaikaisia: lääkkeet, sairausloma, leikkaus, jos mikään muu ei auta.

Vain 30–50 prosenttia potilaista saa riittävää apua krooniseen kipuun tarkoitetuista lääkkeistä. Leikkaushoidossa taas on aina uuden kivun ilmaantumisen riski. Mikä sitten auttaisi?

Miranda kehottaa hankkimaan tietoa ja rauhoittumaan pelosta. Joogaamaan, nauramaan, vaalimaan unta. Rakastamaan. Tekemään sitä, mistä itse eniten nauttii.

”Parasta liikuntaa on mielekäs elämä”, Miranda sanoo.

Maailmalla kipupotilaat ovat saaneet apua myös mindfulnessista, akupunktiosta, pilateksesta, joogasta ja kasvipitoisesta ravinnosta, jossa on vähemmän sokeria ja valkoista vehnää.

Koska kipu syntyy aivoissa, aivotutkimus on auttanut ymmärtämään sitä paremmin.

”Jo pelkkä kivun odotus voi provosoida kipua.”

Viisi vinkkiä kivuttomampaan elämään

1. Nuku hyvin

Ota kaikki keinot käyttöön, että saisit nukuttua yösi hyvin. Hyvä uni auttaa sietämään kipua ja vähentää kipuherkkyyttä. ”Se, miten olet nukkunut edellisenä yönä, vaikuttaa siihen, miten tunnet kipua seuraavana päivänä”, Helena Miranda sanoo.

2. Ole ystävien kanssa

Seurustelu ystävien kanssa kohentaa terveyttä. Läheisten seurassa kivun tunne vähenee ja olo paranee.

3. Kuuntele musiikkia

Kun kuuntelet lempimusiikkiasi joka päivä, krooninen kipu voi helpottua lähes yhtä tehokkaasti kuin kipulääkkeillä.

4. Kokeile joogaa

Jatkuva kipu saa aikaan muutoksia aivoissa. Joogan harrastaminen näyttää korjaavan näitä muutoksia ja vähentävän esimerkiksi migreenipäiviä.

5. Silittele eläintä

Lemmikin seura voi vähentää tarvetta turvautua kipulääkkeeseen. Ihminen voi jopa toipua leikkauksesta nopeammin, jos saa rapsuttaa sairaalan terapiakoiraa tai -kissaa. Silittele hamsteria, hevosta tai vaikkapa kilpikonnaa – mikä eläin sinulle onkin läheisin.

Vinkit antoi lääkäri, kipututkija ja kipupotilas Helena Miranda.