Kesähelteellä jalkojen turvotus on yleinen vaiva. Varvastossut ovat kesällä ihanat, mutta eivät paras vaihtoehto ainakaan pidemmille kävelyretkille.
Kesähelteellä jalkojen turvotus on yleinen vaiva. Varvastossut ovat kesällä ihanat, mutta eivät paras vaihtoehto ainakaan pidemmille kävelyretkille.

Ihana sää ja vielä lomakin – heti liikkeelle! Lomapäivän terhakas alku vaihtuu iltapäivällä uupumukseksi, kun jalat alkavat kesken nähtävyyksien kiertelyn tuntua tönköiltä ja turvonneilta. Missä vika? 

Kesähelteellä jalkojen turvotus on yleinen vaiva iästä ja kunnosta riippumatta. Turvotus on seurausta siitä, että laskimoiden läppien toiminta on heikentynyt ja jalkojen kudoksiin kertyy nestettä. 

Turvotus voi aiheutua laskimoiden vajaatoiminnasta tai muista sairauksista, mutta lievää turvotusta voi olla niilläkin, joiden laskimot ovat terveet. 

Mitä sitten voi tehdä, ettei turvotus häiritse loman viettoa?

1. Huolehdi neste- ja suolatasapainosta. 

Tuttu tarina: syömistä ja juomista ei saa unohtaa. Kuumalla ilmalla kroppa menettää suoloja ja nestettä hikoilun mukana, joten on tärkeää pitää huolta suolatasapainosta. Vaikka suola yleisesti lisääkin turvotusta, helteellä parin ylimääräisen suolakurkun napsiminen ei ole niin vaarallista, vaan jopa suotavaa. 

Myös nestettä tulisi juoda säännöllisesti. Normaalisti aikuisen elimistö tarvitsee nestettä päivässä 2–3 litraa, josta osan saamme ruuasta. Vettä kannattaisi juoda litra tai puolitoista päivittäin. Kovalla helteellä hikoilun takia tarve on jopa kaksin- tai kolminkertainen. Pidä alkoholinkulutus kurissa, sillä alkoholi lisää turvotusta.

2. Pysy liikkeessä.

Tämäkin on tuttua: liikunta harvoin pahentaa mitään asiaa. Liikkuminen helpottaa oloasi, sillä silloin nesteetkin lähtevät liikkeelle kehossasi. 

Jos teet pitkiä auto- tai lentomatkoja, jaloittele välillä tai pyörittele nilkkoja. Kun istuu pitkään polvet ja lonkat taivutettuina, reisien suuret verisuonet joutuvat puristuksiin, alaraajojen verenkierto hidastuu ja jalat turpoavat. 

Hyvät lomakengät ovat kevyet ja tilavat.

Verenkiertoa voi vilkastuttaa jalkajumpalla: nouse vuorotellen päkiöille ja kantapäille pumppaavassa tahdissa 30 kertaa. 

Helpotusta voi hakea myös vetäisemällä jalkoihin tukisukat, jotka lisäävät laskimoverenkiertoa ja nesteen poistumista.

3. Panosta kenkiin.

Lomalla kannattaa suosia matalakorkoisia ja hyvin jalkateriin istuvia kävelykenkiä. Kun kengät ovat päkiän kohdalta taipuisat, niillä jaksaa kulkea monenlaisilla eri alustoilla.

Pitkillä auto- ja junamatkoilla ja lennoilla on hyvä, että kengät ovat kevyet ja tilavat. Niissä on tarpeeksi tilaa liikutella varpaita ja supistella jalkaterän lihaksia. Turvotus voi vaihdella päivän mittaan, joten myös kengät, joissa on säädettävä kiinnitys, ovat hyvä vaihtoehto.

4. Heitä jalat seinälle...

Vaikka liikunta vilkastuttaakin verenkiertoa ja saa nesteet liikkeelle, lomalla saa myös levätä! Jalkojen turvotusta voi helpottaa, kun heittäytyy pitkäkseen ja nostaa jalat ylös. Pidä jalkoja kohoasennossa 30 minuuttia ja koukistele ja ojentele nilkkoja reippaassa tahdissa. Turvotusta voi lieventää myös hieromalla alaraajoja ja jalkateriä.  

5. ... tai kylpyyn!

Upota jalkasi ihanan viileään vesikylpyyn, joka rauhoittaa jalkoja ja vähentää turvotusta.

6. Helli kesäjalkoja geeleillä ja voiteilla.

Apteekeista saa ilman reseptiä erilaisia geelejä, voiteita ja tabletteja väsyneiden ja turvonneiden jalkojen hoitoon. Viilentävät ja kosteuttavat jalkageelit virkistävät jalkoja ja pehmentävät ihoa. 

Lähteet: terveyskirjasto.fi, terve.fi, jalkahoitaja Tuula Hoffrén hyvinvointiyritys Tähtiterveydestä.