Niisk! Jos flunssa iski jo, kannattaa kurkata pakastimeen.
Niisk! Jos flunssa iski jo, kannattaa kurkata pakastimeen.

Taas käy kaupungilla pärske ja niiskutus. Nämä neljä ovat tehokkaimmat keinot taistella flunssaa vastaan.

1. Pese kädet oikein

Flunssa tarttuu usein kosketuksesta: pöpöt vaihtavat asuinsijaa kätellessä tai kun tartut vaikka ovenkahvaan, jota sairastunut on koskettanut.

Siksi käsienpesu on tärkeää niin flunssaiselle kuin terveellekin. Näin se tapahtuu tehokkaasti:

  • Ota pois sormukset.
  • Kostuta kädet.
  • Hiero nestesaippuaa käsiin 20 sekunnin ajan.
  • Huuhdo kädet huolellisesti juoksevan veden alla.
  • Sulje hana pyyhkeellä.
  • Kuivaa kädet huolellisesti.

2. Pidä näpit kurissa

Pidä sormet erossa suusta, nenästä ja silmistä. Jos olet onnistunut poimimaan ympäristöstä flunssaviruksia, ne siirtyvät tehokkaasti käsistä elimistöön.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

3. Hemmottele suolistoa

Suoliston bakteerikanta on syytä pitää iskussa aina, mutta etenkin flunssa-aikaan. Siis:

  • Syö täysjyväviljaa ja kasviksia.
  • Muista hyvä proteiini, jota saa muun muassa pavuista, kalasta ja vaaleasta lihasta.
  • Vältä sokeria ja valkoisia jauhoja.

4. Ota voimaa purkista

Vältät paremmin flunssat, kun parannat yleiskuntoa ja vastustuskykyä. Siis purkit ja pakastin auki!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
  • C-vitamiini tukee kehon puolustusjärjestelmää. Sitä saa runsaasti esimerkiksi marjoista ja valkosipulista.
  • Sinkki voi lyhentää flunssaoireiden kestoa, jos sitä aletaan ottaa vuorokauden kuluessa oireiden alusta.
  • Probiootit eli maitohappobakteerit voivat lyhentää oireiden kestoa noin vuorokaudella.
Sisältö jatkuu mainoksen alla