Tämä hengitysharjoitus vie vain viisi minuuttia ja toimii oikeasti.

Voit tehdä töitä vain sellaisen määrän, josta pystyt palautumaan.

Voit urheilla vain niin paljon, että kykenet palautumaan treenistä.

Voit olla luova ja tehokas, hyvä vanhempi ja hyvä puoliso, mutta vain samassa suhteessa kuin pystyt palautumaan tuosta kaikesta.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Noihin kolmeen ajatukseen on tiivistetty olennaisimmat asiat, jotka jokaisen on hyvä tietää palautumisesta. Ne löytyvät yhteiskuntatieteilijä, jooga- ja meditaatio-opettaja Mia Jokinivan kirjasta Vapaudu stressistä – Helppoja rentoutusharjoituksia arkeen (Gummerus 2018).

Sisältö jatkuu mainoksen alla

”Elimistö on tehty kestämään lyhytkestoisia rasituksia. Stressijaksojen on kuitenkin tarkoitus olla ohimeneviä”, Mia Jokiniva muistuttaa.

Viisi pientä rauhoittavaa minuuttia

Mia Jokiniva neuvoo oppaassaan joukon yksinkertaisia rentoutumis- ja rauhoittumistekniikoita, joita voi tehdä melkein missä vain: olohuoneen lattialla, kesken kävelylenkin tai istualtaan työpöydän ääressä. Aikaa ne vievät 2–10 minuuttia.

Oma suosikkini löytyi heti. Se on joogastakin tuttu Lisää energiaa -hengitys, jonka luvataan piristävän väsynyttä ja nuutunutta oloa.

Hassua kyllä, se todella toimii. Kun keskityn viideksi minuutiksi hengittämään tasaisesti sisään ja vuorotellen kummallakin sieraimella ulos, avokonttorin häly katoaa kummasti taustalle ja mieli saa hetken levätä.

Tai, no, tunnustan, en minä näitä harjoituksia keskellä avokonttoria tee vaan vetäydyn siksi aikaa neuvotteluhuoneeseen. Vaikutus joka tapauksessa on todellinen.

Näin se tapahtuu:

  1. Istu tukevasti tuolin selkänojaa vasten. Kannattele selkäranka pitkäksi.
  2. Keskity tarkkailemaan hengitystäsi ja ohjaa se hiljalleen syvemmäksi. Sulje huulet ja hengitä pelkästään sierainten kautta.
  3. Nosta oikean käden etu- ja keskisormi joko kulmien väliin otsalle tai koukkuun (kuva). Pidä peukalo ja nimetön suorina.
  4. Hengitä molempien sierainten kautta sisään. Laske hengityksen aikana neljään.
  5. Aseta peukalo oikealle sieraimelle ja hengitä vasemman sieraimen kautta ulos. Laske hengityksen aikana kahdeksaan.
  6. Vapauta sierain ja hengitä kahden sieraimen kautta sisään. Laske neljään.
  7. Aseta nimetön vasemmalle sieraimelle ja hengitä ulos oikeasta sieraimesta. Laske kahdeksaan.
  8. Jatka harjoitusta 5 – 7 minuuttia.

Vuorosierainhengityksellä rentoutuu myös Hillary Clinton. Hän rauhoittui sillä myös hävitessään presidentinvaalit. Jos kikka kelpaa Hillarylle, mikset sinäkin kokeilisi!

Sisältö jatkuu mainoksen alla