Treenaa aivojasi syömällä oikein ja antamalla niille tarpeeksi tekemistä. 

Älykkyyttään voi kehittää vaikka joka päivä. Tässä asioita, joita tekemällä autat aivojasi ajattelemaan fiksummin.

1. Juo herättyäsi pari lasia vettä puolessa tunnissa.

On tutkittu, että paljon vettä juovat lapset suoriutuvat älyä vaativista tehtävistä muita paremmin. Korjaa yöunien aikana heilahtanut nestetasapainosi juomalla kaksi isoa lasillista vettä heti herättyäsi. Siten varmistat, etteivät aivosi kärsi nestehukasta heti aamusta.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

2. Kuuntele työmatkalla äänikirjoja tai podcasteja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Täytä puhelimesi älyä kutittelevilla kuunnelmilla ja kuuntele niitä, vaikka työmatkasi kestäisi vain kymmenen minuuttia. Äänikirjat ja podcastit toimivat hyvin. Jos osaat englantia, kuuntele TED-puheita. Niitä löydät ainakin YouTubesta

3. Juo töissä vihreää teetä.

Kofeiini tekee helposti hermostuneeksi. Vihreä tee sisältää aminohappoa, joka vaikuttaa positiivisesti aivotoimintaan. Käytännössä vihreän teen juominen auttaa rentoutumaan ja keskittymään paremmin ilman unettavaa vaikutusta.

4. Ota torkut.

Päiväunet auttavat mieltäsi uudistumaan. On tutkittu, että kesken opiskelun otetut torkut nopeuttavat uuden oppimista. Useimpia väsyttää kello kahdentoista ja neljän välillä. Jos voit, ota silloin päikkärit. Virkistyt ja olet loppupäivän ajan tehokkaampi.

5. Älä syö sokeria päivällä.

Sokerin syönnin aiheuttama humala ja sitä seuraava romahdus eivät auta aivojasi toimivaan fiksusti. Rasvahapoista aivot sen sijaan pitävät. Vaihda lounaan makea herkku terveellisempiin ruokiin kuten kalaan tai kananmuniin.

6. Käytä somea vain pari kertaa päivässä.

Aivot mukautuvat sen tiedon ympärille, jota niihin syötät. Jos roikut tuntikausia nopeasti päivittyvillä somesivuilla, keskittymisesi herpaantuu helpostsi. Pidä aivotoimintasi korkeammalla tasolla ja anna niille tekemistä. Jos unohdut helposti Facebookiin, aseta itsellesi lopettamisaika herätyskellon avulla.

7. Pelaa pelejä äläkä tuijota televisiota.

Telkkarin katsominen on passiivista. Aivosi saavat kyllä tietoa, muttet prosessoi tai tee sillä juuri mitään. Pelatessasi aivot joutuvat sen sijaan töihin. Vuonna 2014 tehty tutkimus osoitti, että yksinkertainenkin peli vaikuttaa positiivisesti aivojen plastisuuteen eli joustavuuteen.

8. Harrasta hyötyliikuntaa.

Keho ja mieli tekevät yhteistyötä: hyvä kunto auttaa myös aivojasi toimivaan paremmin. Aivojen pitäminen terävinä ei vaadi salitreeniä, vaan helppoa hyötyliikuntaa. Kävele tai loiki portaat ylös hissillä menemisen sijaan. Yritä tehdä jotain fyysistä noin tunnin välein. Nouse ylös, venyttele ja jännitä lihaksiasi 5-10 sekunnin ajan. Helppoa ja nopeaa.

9. Juttele eri mieltä olevien ihmisten kanssa.

Ystävällinen väittely on hyödyllistä. Joko opit hiomaan perustelujasi paremmiksi tai opit uutta ja ymmärrät olleesi väärässä. Voitat joka tapauksessa. Jos ympäröit itsesi vain samaa mieltä olevilla ihmisillä, et joudu koskaan haastamaan itseäsi.

10. Kanna mukana muistikirjaa.

Ideoita pursuavat ihmiset kantavat aina mukaan vihkoa tai kirjoittavat ajatuksiaan puhelimeensa. Hanki muistikirja ja pidä se aina laukussasi. Kirjaa ylös ajatuksesi ja kysymyksesi. Voit myös luonnostella kuvia. Kun kirjoitat asiat muistiin, treenaat loogista ajattelukykyäsi. 

 

Lähde: lifehack.org

Sisältö jatkuu mainoksen alla