Pienet asiat, joihin tuhlaat aikaasi. Näin ratkaiset pulmat.

Jäitkö illalla sohvalle katsomaan Game of Thronesia, vaikka halusit mennä ajoissa nukkumaan? Keskeytyykö työsi jatkuvasti? Fast Company listasi päivän pienet aikasyöpöt ja kehitti niihin sekä pikaiset että pysyvät ratkaisut. Toimii Suomessakin.

 

Aikasyöppö 1: Sinut keskeytetään töissä jatkuvasti

Pikaratkaisu:

Keskeytyksen jälkeen ihminen yleensä toistaa tietyt rutiinit ennen kuin pystyy taas keskittymään työhön. Usein rutiineihin kuuluvat sähköpostien tsekkaus ja käväisy Facebookissa tai uutissivustolla. Paluu keskittymisen tilaan kestää jopa kymmenen minuuttia.

Jos kärsit keskeytyksistä, päätä tietoisesti jättää paluurutiinisi väliin. Paljonko ne uutiset edes ovat voineet muuttua? Ja ystäväsi FB-päivitys odottaa kyllä iltaan.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Pysyvä ratkaisu:

Mieti, miten voisit vähentää keskeytysten määrää. Voisitko tehdä etätöitä? Onko työpaikallasi hiljaisen työn tiloja, joihin voit siirtyä? Tai voisitteko työkaveriesi kanssa sitoutua hiljaisiin tunteihin, jolloin kukaan ei saa keskeyttää ketään?

Ajanhallinnan asiantuntija Laura Stack ehdottaa, että sovitte työkavereiden kanssa visuaalisista Ei saa häiritä -merkeistä. Merkki voi olla lippu, hassu hattu tai vaikka kuulosuojaimet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ellei muu auta, tule töihin ennen työkavereita. Pääset hyvään vauhtiin ennen kuin muut tulevat hölisemään.

Muista kuitenkin, että tauot ovat tarpeen! Ellet tarjoa aivoillesi pieniä lepotaukoja, ne ottavat valetauon ja houkuttavat sinut harhailemaan Facebookissa. Fiksumpaa olisi tehdä vaikka vartin kävelylenkki iltapäivällä.

Aikasyöppö 2: Istut liikaa autossa tyhjän panttina 

Pikaratkaisu:

Puhelimessa puhuminen ei ole välttämättä turvallisin tapa viettää aikaa ruuhkassa. Kuuntele sen sijaan podcasteja tai äänikirjoja tai käytä oma hetkesi vaikka laulamiseen.

Autossa yksin istuessa on myös hyvä tilaisuus harjoitella edessä olevaa vaikeaa keskustelua tai esitystä.

Pysyvä ratkaisu:

Mieti, mitä asioita voit hoitaa netissä. Vähennät autossa istumista, kun tilaat ruuat kotiin etkä aja markettiin. Lasten harrastusrumba vähenee, kun jaatte vuorot muiden vanhempien kanssa.

Mieti myös, voisitko tulla töihin vähän myöhempään. Matka, joka puoli yhdeksältä kestää melkein tunnin, voi heti yhdeksän jälkeen sujua noin vartissa. Ehkä voisit pitää päivän ensimmäisen palaverin kotona puhelimitse?

Aikasyöppö 3: Torkutat aamulla viisi kertaa

Pikaratkaisu:

Nukkuminen kymmenen minuutin pätkissä on erittäin huono idea. Kehosi ei hyödy torkutusnukkumisista, mutta olet silti myöhässä.

Laita siis kello soimaan silloin, kun oikeasti aiot nousta ylös - vaikka se olisi kymmenen minuuttia ennen kuin sinun pitää lähteä kotoa. Jep, myöhästyt taas, mutta ainakin olet levännyt.

Pysyvä ratkaisu:

Mene aikaisemmin nukkumaan.

Aikasyöppö 4: Etsit tavaroitasi aina kun olet lähdössä

Pikaratkaisu:

Pidä kaikki tarvittava yhdessä paikassa eteisessä. Vaikka avaimet, kengät, lompakko, laukku ja sateenvarjo eivät olisi siististi paikoillaan, ne ovat ainakin ulottuvillasi.

Pysyvä ratkaisu:

Lähtemisen vaikeus voi kertoa kyvyttömyydestä tehdä päätöksiä. Vatvotko lauantaiaamuna pari tuntia, pitäisikö mennä salille vai ei? Kun lopulta saat raahauduttua sinne, aamu on jo ohi. Tee päätös jo perjantaina. Silloin ehdit tehdä lauantaiaamuna muutakin.

Aikasyöppö 5: Katsot illalla telkkaria vain siksi, ettet tule lopettaneeksi 

Pikaratkaisu:

Tallenna kaikki, mitä katsot televisiosta – myös ne ohjelmat, jotka haluat katsoa livenä (aloita katsominen vaikka viisi minuuttia oikean alkamisajan jälkeen).

Menetelmässä on kaksi etua: voit kelata mainosten yli ja joudut tekemään tietoisen päätöksen seuraavan ohjelman aloittamisesta. Livenä katsoessa seuraava ohjelma alkaa itsestään, jolloin todennäköisyys jäädä tuijottamaan on suurempi.

Pysyvä ratkaisu:

Kun telkkarin kerran avaa, sitä on vaikea sulkea. Tämä on erityisen totta, kun katsot sarjoja, joihin olet koukussa. Ellet halua viettää omaa elämääsi katsoen toisten ihmisten elämää, vähennä television katsomista tietoisesti. Päätä, että joka viikko on vähintään yksi ilta, jolloin et avaa telkkaria lainkaan. Lue kirjaa, käy jumpassa tai juttele perheesi kanssa.

Syvä huokaus

Voi, mitä teen kun toteutan jo näitä vinkkejä eikä minuutit riitä siitä huolimatta! Ruuhkavuodet, kunnianhimo ja tunnollisuus. Siinäpä huono yhdistelmä, kun ajatellaan ihmisen hyvinvointia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla