Kun aina väsyttää ja potuttaa, nämä viisi helppoa keinoa voivat auttaa.

1. Juo vettä.

Jos sinulla on aikaa ja voimia korjata vain yksi asia ruokailutavoissasi, tee tämä: juo pari litraa vettä joka päivä. Nälkä ja väsymys voivat olla pelkkää nestehukkaa.

2. Älä ohita aamupalaa.

Nälkä tekee hermostuneeksi, koska elimistö on hälytystilassa: tärkeimmältä elimeltämme aivoilta puuttuu ravintoa. Esimerkiksi vihersmoothiella, puurolla, marjoilla ja pähkinöillä jaksat lounaaseen ilman nälkäpaniikkia.

3. Lounaaksi proteiineja ja kasviksia.

Ne pitävät verensokerin tasaisena etkä kaipaa niin helposti makeiden välipalojen antamaa energiapiikkiä. Lohi, kalkkuna, kananmuna, pavut ja pähkinät toimivat hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

4. Päivälliseksi hyviä hiilareita.

Ne ovat mukavuusruokaa, joka auttaa palautumaan päivän haasteista. Saat niitä esimerkiksi perunasta ja bataatista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

5. Syö kevyt iltapala.

Se helpottaa nukahtamista. Iltapalaksi käyvät esimerkiksi luonnonjugurtti, marjat ja pähkinät tai viipale täysjyväleipää tahinilla voideltuna.

Asiantuntijana psykologi ja ruokakirjailija Outi Rinne.
Lue lisää Kodin Kuvalehdestä 15/2015.

Sisältö jatkuu mainoksen alla