Ikävä ihminen sanoo pahasti. Keksit nokkelan vastauksen, mutta kaksi tuntia liian myöhään. Tuntuuko tutulta? Näillä viidellä vinkillä pärjäät paremmin.

Ilkeä tyyppi 1: Satunnainen vastaantulija

Vastaisku: Hilpeä toivotus

Asioit pankkiautomaatilla tai tankkaat autoa. Tahtisi ei miellytä seuraavaa asiakasta, joka huokailee, tööttäilee torveaan tai pahimmassa tapauksessa antaa sinun kuulla kunniasi hidastelusta.

Älä kiihdy äläkä huuda vastaan. Vieras voi olla arvaamattoman aggressiivinen. Tärkeintä on taittaa terä hänen kiukultaan. Katso häntä silmiin, hymyile ja toivota vilpittömästi: Hyvää joulua!

Yllättävä heitto luultavasti hämmentää huutajaa sen verran, että saat pelattua hetken lisäaikaa. Parhaassa tapuksessa mesoaja häkeltyy niin, että menee hiljaiseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ilkeä tyyppi 2: Katkera työkaveri

Vastaisku: Väistöliike

Älä juutu kuuntelemaan katkeran työkaverin vihamielisiä kuittailuja. Kun hän seuraavan kerran motittaa sinut ja alkaa ikävään sävyyn luetella, mitä kaikkea olet hänen mielestään mokannut, väistä tilanne: "Kuule, olen juuri nyt tooosi kiireinen. Pistä minulle sähköpostia!"

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Sähköposti on ytimekäs tapa viestiä. Siitä jää myös konkreettinen jälki. Harvemmin kollega tahtoo kuittailla mustaa valkoisella.

Ilkeä tyyppi 3: Kiukkuinen treffiseuralainen

Vastaisku: Pikainen lopetus

Istut ravintolassa tuoreen Tinder-tuttavuuden kanssa ja toivot kiihkeästi olevasi jossakin ihan muualla. Olet jo saanut kuulla kaiken siitä, miten pahaa ruoka on, kuinka karsea tyyppi hänen eksänsä on, kuinka hirveää hänellä on duunissa. Kohta seuralaisesi tiuskii tarjoilijalle.

Koeta ajatella filosofisesti. Ilkeät ihmiset ovat usein ilkeitä siksi, että joku on satuttanut heitä. Kysele seuralaiseltasi ystävällisesti, mikä häntä niin harmittaa.

Osoita sympatiaa, mutta älä jää kuuntelemaan toisen valitusta loputtomiin. Löydät varmasti hauskempaakin seuraa.

Ilkeä tyyppi 4: Suurisuinen sukulainen

Vastaisku: Paljasta herkkyytesi

Ahdistaako ajatus sukujuhlista jo etukäteen? Siellä joudut jälleen kohtaamaan teräväkielisen Terttu-tädin, joka viimeksi huomautti parista liikakilostasi ja lapsenkasvatustaidoistasi. Hän tuskin on lisännyt sosiaalisia taitojaan sitten viime näkemän.

Onneksi toisen naljailu ei ole sinun vastuullasi. Omaan reaktioosi sen sijaan voit vaikuttaa.

Katso töksäyttelijää silmiin ja sano näin: "Kuule, Terttu, olen tosi herkkä tuollaisille kommenteille. En haluaisi kuulla niitä."

Terttu luultavasti yllättyy niin, että saat nauttia hetken hiljaisuudesta.

Älä pyytele sanojasi anteeksi. Herkkyyttä ei pidä hävetä.

Ilkeä tyyppi 5: Ikävä asiakaspalvelija

Vastaisku: Pahoittele tilannetta

Vuoronumerolappu kädessäsi hiostuu ja saat migreenin välkkyvästä loisteputkivalosta, mutta jono ei etene. Turhaudut. Kun vihdoin pääset tiskille, virkailija ilmoittaa vahingoniloisesti, että olet unohtanut täyttää kaavakkeesta A kohdat 3 ja 4. Lisäksi hakemuksestasi puuttuu liite, jota ilman asiasi ei etene. Joudut hankkimaan sen ja jonottamaan uudelleen.

Älä ala huutaa.

Vedä henkeä. Ajattele, että sinä pääset joskus pois, virkailija sen sijaan joutuu jumittamaan täällä päivät pitkät.

Totea ystävällisesti: "Asiakkaat ovat varmaan sinulle aina ikäviä. Olen pahoillani. Pyydän anteeksi meidän kaikkien puolesta."

Saat lisäpisteitä, jos pystyt sanomaan asian ilman sarkastista sävyä. Virkailija ei luultavasti muutu pätkääkään joustavammaksi, mutta empatian osoittaminen helpottaa tutkitusti vaikeita vuorovaikutustilanteita.

Lähde: www.oprah.com

 

Asia

Ei asiakaspalvelijalle tarvitse alkaa nälvimään siksi jos itse on unohtanut täyttää jotain tai tuoda jonkin liitteen? Ei se asiakaspalvelija voi liitteeksi muuttua, lisäksi moni muu joutusi jonottaa pidempään tämän yhden ilkeän asiakkaan takia jos hänet pitäisi päästää unohtaneensa asian takia jonon ohi? Toivottavasti kukaan ei ota tästä ohjeesta vaariin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla