"Superfoodilla" eli voimaruualla viitataan ruokiin, joissa on erityisen paljon hyviä ravintoaineita. Kaikki superruoka ei suinkaan tule ulkomailta.

Osa tutuista suomalaisruuistakin on varsinaista voimaruokaa. Pyri lisäämään näitä viittä ruokavalioosi.

Mustikka

Mustikassa on runsaasti antioksidantteja, jotka estävät vahingollisten happiyhdisteiden eli vapaiden radikaalien toimintaa. Ne myös suojaavat elimistöä oksidatiiviselta stressiltä, joka altistaa vanhenemiselle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Lisäksi mustikka on suomalaisille paras antosyaanien lähde. Antosyaanit esimerkiksi edistävät silmien sopeutumista hämärään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Rypsiöljy

Rypsiöljyn rasvahappokoostumus on öljyistä paras: siinä on omega 3 ja omega 6 -rasvahappojen suhde kohdallaan.

Lisäksi siitä saa E-vitamiinia, joka suojaa soluja hapettumiselta. Kaksi ruokalusikallista rypsiöljyä päivässä turvaa omega 3 -rasvahappojen saannin.

Silakka

Noin puolet ravinnon D-vitamiinista saadaan kalasta. Erityisen loistava D-vitamiinin lähde on silakka. Lisäksi sen rasva on laadultaan loistavaa.

Kesällä silakka on tosin "rantakunnossa" ja sisältää rasvaa vain pari prosenttia; syksyksi rasvaa kertyy noin 8 prosenttia.

Kaura

Kaura poikkeaa muista viljalajeista ravintosisällöltään: siinä on enemmän rasvaa ja kivennäisaineita ja sen proteiini on ravintoarvoltaan parempaa. Kauran kuidussa on myös runsaasti liukoista beetaglukaania, joka alentaa kolesterolia ja tasaa aterian jälkeistä verensokeria.

Päivän annoksen beetaglukaania saa lautasellisesta kaurapuuroa.

Kantarelli

Kantarellissa on runsaasti seleeniä ja kaliumia. Seleeni toimii elimistössä antioksidanttina, kalium auttaa verenpaineen säätelyssä.

Kantarelli on myös erinomainen D-vitamiinin lähde. Keskikokoinen annos sieniä päivässä riittää kattamaan D-vitamiinitarpeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla