Jos tutkimuksiin uskoo, kahvi on varsinainen onnenjuoma. Jos pidät kahvista, ei siis ole mitään syytä yrittää lakkoa.

Kahvi piristää
Kofeiinin piristävä vaikutus ei liene yllätys. Virkistysteho on suurimmillaan noin puolen tunnin kuluessa aamukahvin nauttimisesta. Suomalaisille kofeiinipiikki on erityisen tarpeellinen pimeänä vuodenaikana, jolloin valo ei auta aamuherätystä. Jo kupillinen kahvia tahdistaa sisäisen kellon. Paras teho on tutkimuksissa saatu ottamalla 1–2 kahvikupillisen jälkeen 15 minuutin nokoset. Kuulostaa unelmien sunnuntailta!

Kahvi tekee fiksummaksi
CNN:n mukaan kahvi auttaa aivoja toimimaan tehokkaammin. Kun saat väsyneenä kofeiinia, suorituskykysi paranee: reaktioaika lyhenee, tarkkaavaisuus paranee ja loogiset päättelyketjut luonnistuvat. Kahvin piristävän vaikutuksen on tutkittu auttavan kovien paineiden alla työskenteleviä saamaan työnsä valmiiksi. Liikenteessä kuljettajat ovat tarkkaavaisempia ja ajovirheet vähenevät.

Kahvi pienentää muistisairauksien riskiä
Kofeiinin on todettu parantavan lähimuistia ja korjaavan seniori-ikäisten muistihäiriöitä. Dementiariskiä pienentäväksi päiväannokseksi havaittiin Suomessa 3–5 kupillista, ei enempää eikä vähempää. Floridalaisyliopiston tutkimuksen mukaan kofeiinin nauttiminen viivästytti Alzheimerin taudin oireiden ilmaantumista ja vähensi sen riskiä.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Kahvikissoilla vähemmän diabetesta
Mitä enemmän juot kahvia, sitä paremmin olet turvassa kakkostyypin diabetekseltä, havaittiin sekä Euroopassa että Yhdysvalloissa. Jos jokainen nautittu kupillinen laskee diabetesriskiä seitsemän prosenttia, suomalaisten keskimääräinen kahvinjuonti vähentäisi sairastumisriskiä 30–35 prosenttia. Kofeiiniton kahvi toimi tutkimuksissa yhtä tehokkaasti kuin kofeiinillinenkin.
Selkeimmät keinot kakkostyypin diabeteksen välttämiseen ovat liikunnan lisääminen, alkoholin välttäminen ja liikakilojen tiputtaminen. Kahvin edut näkyvät kuitenkin elintavoista riippumatta. Dieettejä kahvi ei vaaranna: pelkkä sumppi ei sisällä kaloreita, jollei niitä siihen maidolla ja sokerilla lisätä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kahvi tekee onnelliseksi
Amerikkalaisen National Institute of Healthin tekemän tutkimuksen mukaan ne, jotka juovat neljä kuppia kahvia päivässä, eivät masennu yhtä herkästi kuin kahvin välttelijät. Mielialaan vaikuttava aine ei ole kofeiini vaan kahvin sisältämät antioksidantit. Harwardin yliopiston tutkimuksen mukaan juoma toimii jatkuvasti lievänä mielialalääkkenä ja vähentää siten jopa itsemurhariskiä.

Lähteet: Huffington Post, Terveyskirjasto

Lue lisää: Mokkapalatsuklainen jääkahvi ja muut Kodin Kuvalehden parhaat kahvireseptit

Sisältö jatkuu mainoksen alla