Työuupumus iskee vaivihkaa. Tarkista teetkö näitä kolmea asiaa ja mieti, olisiko muutokseen syytä.

Burnout ei iske yhdessä yössä. Äärimmäinen uupumus, saamattomuus ja apatian tunteet hiipivät ihmiseen hiljaa. Lopulta koittaa päivä, kun heräät ja huomaat, ettet oikeasti pääse sängystä ylös.

Vaikka loppuun palamisen aiheuttaakin usein työ itse, saatat tehdä huomaamattasi asioita, jotka lopulta johtavat uupumukseen. Kuten näitä:

1. Tarkistat koko ajan sähköpostisi

Ja miksi et tarkistaisi? Kännykkä on vierelläsi koko ajan, joten sähköposti on helppo avata. Amerikkalainen psykologiayhdistys on kuitenkin tutkinut, että pakottava tunne vastata nopeasti työhön liittyviin viesteihin johtaa lopulta äärimmäiseen stressiin. Se aiheuttaa myös unettomuutta ja muita terveysongelmia, jotka pakottavat pitämään sairaslomapäiviä.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Kun luet sähköposteja työn ulkopuolellakin, työn ja vapaa-ajan välinen raja hämärtyy. Viesteihin vastaaminen pitää sinut ehkä ajan tasalla, mutta oikeasti se vain lisää työmäärääsi. Pomosi tai työkaverisi tuskin tarvitsee vastausta samalla sekunnilla (tai jos tarvitsee, hän kyllä ilmoittaa siitä erikseen).

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Sähköpostin välttäminen vaatii itsehillintää. Säädä ensin ilmoitukset pois käytöstä ja varmista, että ne eivät näy myöskään puhelimen lukitulla näytöllä. 

2. Et syö lounasta kunnolla työkiireiden vuoksi

Huomaatko syöväsi lounaan usein työpisteelläsi? Saatat ehkä ajatella, että saat siten paljon enemmän tehtyä etkä hukkaa kallisarvoista työaikaa. WebMD:n tutkimus on kuitenkin osoittanut, että työpöydän ääressä syöminen tai muuten työn tekeminen syömisen aikana rohkaisee ylisyöntiin. Saatat jopa jättää lounaan kokonaan väliin, mikä on vielä huonompi juttu.

Varmista, että vietät ainakin kaksi lounashetkeä viikossa kaukana tietokoneen tai töiden ääreltä. Lähde syömään työkavereiden kanssa. Päätös rauhallisen lounaan vietosta pysyy todennäköisemmin, kun sovit treffit jonkun kanssa.

3. Et varaa aikaa itsellesi

Kurkistapa kalenteriisi. Milloin olet viimeksi tehnyt jotain, mikä ei liity mitenkään työhön? Jos kalenterisi on pyhitetty vain tapaamisille ja verkostoitumiselle, on todennäköistä, ettet ajattele rentoutumisen olevan asia, jolle on erikseen varattava aikaa.

Älä korjaa asiaa lupaamalla epämääräisesti, että ”yritän tehdä jotain kivaa ensi viikolla”. Mieti mieluummin, mitä rakastat tehdä ja kirjoita sille aika kalenteriin. Vaikkapa näin: ”keskiviikkona luen lempiblogejani ja juon kahvia” tai ”maanantai-iltana menen kävelylenkille”. Siten on todennäköisempää, että vietät oikeasti leppoisaa aikaa itseksesi. 

 

Lähde: Mashable.com

Likeltä liippas

Viimesen vuoden jouduin paahtamaan ylipitkiä päiviä, välillä oli lähes kaikki päivät 10-11 tuntisia ja niitä saattoi olla 16 päivää perätysten ilman vapaata. Tilanne oli pakkorako, kukaan muu ei työtä tehnyt kuin minä, ja olin vielä vastuussa yksin kaikesta. En voi eritellä työpaikkaa tai tehtäviä tai muutakaan, sillä muutoin rikkosin työpaikan vaitiolovelvollisuutta, mutta tilanne oli pakko tilanne. Esimiehestä ei tähän ollut mitään apua, sama kun sitä ei edes olis ollutkaan.

  • ylös 28
  • alas 22
Sisältö jatkuu mainoksen alla