Pelottaako, että läheisesi kaatuu ja murtaa lonkkansa? Miten on omien lonkkiesi laita? Riski on helppo testata.

Koe 1: Seiso yhdellä jalalla. Älä ota kädellä tukea mistään. Laske rauhallisesti kymmeneen.

Koe 2: Seiso tukevasti kahdella jalalla. Sitten kyykisty niin alas, että yllät koskettamaan kädellä lattiaan.

Helppoa kuin mikä, vai onko?

Jos koe tuottaa vaikeuksia, kannattaa ryhtyä treenaamaan jalkalihaksia ja tasapainoa.

Tehtävät mittaavat tehokkaasti toimintakykyä ja lonkkamurtuman vaaraa. Se on todettu Itä-Suomen yliopiston ja Kuopion yliopistollisen sairaalan OSTPRE-tutkimuksessa.

Suurimmassa lonkkamurtumien vaarassa olivat tutkituista ne, jotka eivät pystyneet seisomaan kymmentä sekuntia yhdellä jalalla. Syyksi arveltiin toispuolinen asento: siinä pysyäkseen on hallittava sekä tasapainoaan että keskivartalon ja lantion lihaksia.

Kehno testitulos ei ole tuomio. Treenaaminen kannattaa kaiken ikäisenä.

Sen voi aloittaa vaikka toistamalla päivittäin testin liikkeitä: 10 x kyykkyyn ja ylös, tuen kanssa tai ilman. 10 sekuntia yhdellä jalalla seisomista, tuen kanssa tai ilman.