Pienikin pyrähdys päivittäin vahvistaa keuhkoja ja sydäntä.
Pienikin pyrähdys päivittäin vahvistaa keuhkoja ja sydäntä.

Ihana ilosanoma kaikille, joille kuntoilu ei meinaa maistua: viiden minuutin juoksulenkki saa aikaan valtavia hyötyjä kropassa.

Viidessä minuutissa kierrät juosten vain pari korttelia tai ehdit pitkän maantiesuoran toiseen päähän ja takaisin.

Tutkimukset todistavat, että siitä on silti paljon hyötyä. Lyhytkin kirmaaminen parantaa terveyttä ja hyvinvointia, joten vähän on siis paljon enemmän kuin ei mitään. Lue, mitä kaikkea pienikin liikunta saa aikaan.

1. Sydän- ja verisuonitautien riski vähenee.

Viiden minuutin päivittäinen, sykettä kohottava liikunta, jonka ei tarvitse olla teholtaan kuin kohtalaista, voimistaa sydäntä ja keuhkoja. Siksi se vähentää American College of Cardiology -tutkimuslaitoksen mukaan sairastumisen riskiä puolta pienemmäksi. Seurannassa oli 15 vuoden ajan yli 55 000 aikuista.

2. Kuolleisuus vähenee ja elinaika pitenee.

Kuolemanriski, mistä tahansa syystä johtuva, pienenee jopa kolmanneksen niillä, jotka liikkuivat viikossa alle tunninkin verrattuna niihin, jotka eivät liikkuneet lainkaan. Tunnin liikuntamäärä saattoi jakautua yhtä hyvin yhdelle tai useammalle päivälle.

Liikunta näyttää myös lisäävän elinvuosia. Samassa 55 000 hengen tutkimuksessa huomattiin, että säännöllisesti liikkuneet elivät keskimäärin kolme vuotta muita pidempään.

3. Verenpaine kohenee.

Säännöllinen aerobinen liikkuminen laskee korkeaa verenpainetta, koska se muun muassa parantaa sydänlihaksen toimivuutta. European Journal of Preventative Cardiology -lehti kertoo tutkimuksesta, jonka mukaan sydän kykenee tasapainottamaan verenpainetta sitä paremmin, mitä enemmän liikkuu. Myös sydänkohtauksen riski vähenee.

4. Verensokeri tasapainottuu.

Säännöllinen juokseminen voi auttaa sokeritasapainoon jopa ihmisillä, joilla on jo diabetes. Lenkkeily myös pienentää diabeteksen riskiä, osoitti Kowsar Medical Institute -laitoksen tutkimus.

5. Onnen tunne yllättää.

Juoksemisesta on hyötyä myös henkisesti. Juoksun jälkeen ihminen tuntee usein odottamatonta euforiaa. Tutkimuksissa on havaittu, että mieliala on nimenomaan heti liikunnan jälkeen huipussaan. Aamulenkki saa päivän alkamaan hienosti ja on kannattava siksikin, että liikunnan jälkeen ihmisen on todettu omaksuvan uusia asioita nopeammin.

6. Unen laatu paranee.

Juoksija nukkuu hyvin, kertoo Journal of Adolescent Health. Säännöllinen aamulenkki paransi vuonna 2012 teini-ikäisille tehdyn tutkimuksen mukaan unen laatua paremmin kuin mikään unilääke.
Lähde: Lifehack.org

Jos kaipaat lisää liikuntaa, miten olisi ämpärijumppa