Vahvoista lantionpohjan lihaksista on pelkkää iloa: pissa ei karkaile aivastaessa, ja seksi tuntuu paremmalta. Lihasvoima kohentuu, kun teet näitä harjoituksia viidesti viikossa.

Lihasten tunnistaminen

• Supista peräaukkoa aivan kuin pidättäisit ilmaa.

• Supista virtsaputkea aivan kuin pidättäisit virtsaa.

• Rentouta.

Maksimivoimaa!

• Sulje peräaukko, virtsaputki ja emätin ikään kuin imaisemalla niitä voimakkaasti sisään ja ylöspäin.

• Pidä supistus viisi sekuntia ja rentouta.

• Toista viidesti.

Hyöty: Tarvitset lantionpohjalihasten maksimivoimaa aina, kun nostat jotain painavaa, vaikka muuttolaatikkoa. Pidä jännitys päällä koko noston ajan.

Nopeusvoimaa!

• Supista lantionpohjan lihaksia niin nopeasti ja voimakkaasti kuin kykenet.

• Pidä supistusten välillä taukoa muutamia sekunteja.

• Toista harjoitus 10 kertaa.

Hyöty: Nopeusvoimaa tarvitset, ettei virtsa pääsisi karkaamaan äkillisissä ponnistuksissa, kuten aivastaessa ja yskiessä.

Kestovoimaa!

• Supista lantionpohjan lihaksia kevyesti. Kuvittele, että pidättelet sisälläsi pientä kuulaa.

• Pidä supistus 10–20 sekuntia.

• Rentouta hetkeksi ja toista harjoitus 10 kertaa.

Hyöty: Kestovoimaa tarvitset aina, kun liikut. Voit tehdä tätä harjoitusta vaikka kävelylenkin aikana tai bussissa istuessasi.

Lisätietoa: Suomen Lantionpohjan Fysioterapeutit ry