Sokeri tekee arjesta suloisempaa, mutta ilman sitä saat kauniimman ihon ja terveemmän kehon. Iho elpyy jo kuukauden sokerilakon jälkeen.

Oletko päivän mittaan vuoroin energinen, vuoroin unen partaalla?

Saatat olla sokerikoukussa. Makean napostelu nostaa verensokerin tasoa ja tuo virtaa hetkessä. Pian vaikutus kuitenkin laskee ja kroppa kaipaa näitä nopeita hiilihydraatteja lisää. Energiatason heittelystä seuraa keskittymisvaikeuksia, väsymistä, unettomuutta ja mielialan vaihteluita.

– Virtsatie- tai hiivatulehdukset ja suolisto-ongelmatkin voivat johtua huonosta sokeritasapainosta, kertoo diplomiravintoneuvoja Tarja Tuuli-Dammert.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Jos sokeria syö jatkuvasti, siitä luopuminen on vaikeaa. Vieroitusoireet voivat muistuttaa krapulaa. Päätä särkee, on huono olo ja morkkis, jos sokeria tulee kuitenkin syötyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Vähentäminen kuitenkin kannattaa. Jo vajaan kuukauden sokerilakon jälkeen ihon kollageenintuotanto elpyy. Kun ihosolut uusiutuvat ilman sokerin häirintää, peilistä katsovat uudet kasvot.

Myös ruuansulatusta edistävän haiman toiminta palautuu ylimääräisestä stressistä kuukaudessa, kun sokeri on jätetty pois.

6 VINKKIÄ SOKERILAKKOON

1. Älä aloita lomalla.

Älä jätä sokeria pois juuri ennen pitkiä juhlapyhiä tai lomalla. Silloin on suurempi riski sortua.

2. Lisää proteiinia.

Mieti myös, mikä muu on pielessä ruokavaliossasi. Sokeri happamoittaa kehon. Siksi kannattaa syödä kaikkea, mikä emäksöi kehoa: vihanneksia, juureksia, kasviksia ja marjoja. Lisää myös luonnollisia rasvoja, kuten voita, oliiviöljyä ja neitsytkookosöljyä.

Joka ateriaan tulisi kuulua oman kämmenellisen verran proteiinia, koska se tasaa verensokeria. Hyviä proteiinin lähteitä ovat esimerkiksi liha, pavut ja rahka.

Syö viljatuotteista vain täysjyvää äläkä ahmi hedelmiä, koska niissäkin on hedelmäsokeria.

3. Siivoa houkutukset.

Turhat vierasvarat kannattaa karsia kaapista. Heitä sen sijaan pakkaseen säilöön pari ylikypsää banaania.  Kun pyöräyttää ne tehosekoittimessa kookosmaidon tai -kerman kera, saa loistavan jäätelön korvikkeen.

4. Panosta laatuun.

Ehkä tyydytkin vähempään, kun teet herkuttelun eteen töitä? Osta jostakin puodista tai kahvilasta pieni käsin tehty suklaalevy. Se voi maksaa enemmän, mutta ehkä juuri sillä saat itsesi huijattua olemaan tyytyväinen vähemmästä.

5. Syö mieluummin pullaa.

Perinteisissä jälkiruuissa, kuten kiisseleissä, vispipuurossa ja pullassa, on paljon vähemmän sokeria kuin amerikkalaistyyppisissä muffinsseissa ja jäätelöissä.

Pullan sisältämä hiiva kuluttaa osan sokerista. Siihen ei myöskään tarvita rasvaa rakenteen antajaksi kuten muro- tai voitaikinaan.

6. Opettele säilömään. Sokeri parantaa tuotteiden säilyvyyttä. Opettele muut säilöntäkonstit eli pakasta, umpioi ja kuivata. Vaikka kotimehuihin käytetään sokeria, niitä laimennetaan reilusti ennen juomista. Siten ne ovat kuitenkin monia kaupan mehuja parempia.

Asiantuntijat: Diplomiravintoneuvoja Tarja Tuuli-Dammert & ravitsemustutkija Heli Kuusipalo, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos

Viljatuotteet ensin minimiin. Muutamassa viikossa entiset sokeriherkut ovatkin äklömakeita. Vatsa ei pulise käymiskaasuja, paino pienenee. Ja oikeastaan sokerittomuus osoittautuu ihan helpoksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla