Kohta meillä on uusi peruskoulu köyhemmälle kansanosalle ja kalliit, hyvämaineiset eliittikoulut niille lapsille, joiden vanhemmilla on varaa maksaa jälkikasvunsa ulos tästä uudesta hullunmyllystä.
Minäkin seuraan kauhulla peruskoulun mullistusta. Suomalainen koulu on kansainvälisissä vertailuissa todettu esimerkillisen hyväksi, mutta nyt se pannaan opetusviranomaisten johdolla palasiksi.
Nykyisin puhutaan paljon itseohjautuvuudesta. Käytännössä se tarkoittaa, ettei opettaja enää opeta oppilaita läheskään koko aikaa, vaan oppilaat laitetaan itse hakemaan tietoa ja opettamaan ryhmissä toinen toisiaan.
Osaamisen tasoa ei enää läheskään aina testata kokeilla, vaan niiden sijaan puhutaan tehtävien itsearvioinnista. Oppilaan oma arviointi voi kuitenkin olla mitä tahansa. Miten seuraavalle tasolle siirryttäessä tiedetään, mitä lapsi oikeasti osaa?
Arvostelukin on uudistettu sellaiseksi, ettei siitä ota selvää. Kun ei ole kokeita eikä numeroita, miten vanhemmatkaan tietävät, missä lapsi tarvitsee tukea?
Miksi hyväksi havaittu systeemi pitää järjestelmällisesti ajaa alas? Se tehdään lasten kustannuksella. Tulokset ovat nähtävissä parin vuosikymmenen kuluttua, mutta jo nyt soivat hälytyskellot monesta suunnasta.
Kohta meillä on uusi uljas peruskoulu köyhemmälle kansanosalle ja kalliit, hyvämaineiset eliittikoulut niille lapsille, joiden vanhemmilla on varaa maksaa jälkikasvunsa ulos tästä oudosta hullunmyllystä. Haluammeko tällaista tulevaisuutta? Mitä mieltä olette koulun uudistuksesta?
Painajaisunta valvemaailmassa