Toimituspäällikkö Mari Paalosalo-Jussinmäki torjuu synkkyyden kiitollisuusharjoituksella. 

Livahdimme ystävän kanssa kahville kesken kiireisen työpäivän. Valitsimme aurinkopaikan, otimme ku­lauksen ja aloitimme. Meillä oli liikaa töitä. Olimme nukkuneet vain viisi tuntia. Vaatteet olivat ahtaita ja tv-ohjelmat huonoja eikä säässäkään ollut kehumista. Kreikka! Fennovoima! Vesa Keskisen häät!

Viiden minuutin jälkeen alkoi jo vähän naurattaa.

Vielä valituskahvejakin parempi keino synkkyyden torjuntaan ovat kiitollisuusharjoitukset.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Harjoitus menee näin: illalla sängyssä listaan ääneen kolme asiaa, joista olen kiitollinen. Se on sillä tavalla helppoa, että vieressä pötköttävä puoliso kuuluu listalle melkein aina (erityisesti jos olemme koonneet Ikean huonekaluja). 

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Harjoituksen vaikeampi ja tehokkaampi muoto on someversio. Siinä listaan apeana aamuna Facebookiin asiat, joista minun pitäisi älytä olla iloinen. Joskus kolmen asian keksiminen on niin vaikeaa, että päivitys valmistuu vasta lounaaksi, mutta sitä paremmin treeni toimii.

Tärkeää on tehdä listasta julkinen. Puhe tai teksti liimaavat huomion hyvään. Mielen täyttävät puolison antama pusu, takapihalla kukkaan räjähtänyt pionipensas ja melkein täydellinen kuppi kahvia eivätkä likaiset astiat, tympeät sähköpostiviestit tai puhelimesta hävinneet valokuvat.

Jos valituskahvit tai kiitollisuusharjoitukset eivät auta, turvaudun koviin otteisiin: vietän pyjamapäivän ja katson Modernia perhettä. Aamulla tuntuu yleensä paremmalta.

Kirjoitus on julkaistu Kodin Kuvalehden numerossa 15/2014.

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla