Lähiruuan paras aika on... NYT! Kannattaa siis hyödyntää mahtavia suomalaisia luonnonvaroja.

  • Juurekset, sipulit, kaalit, sienet, omenat ja monet muut lähiruokatuotteet ovat juuri nyt parhaimmillaan.

  • Kokeile lisätä ruokavalioon vaikkapa suomalaista makeaa maissia. Syö tai grillaa

    sellaisenaan tai nauti jyväsistä salaateissa.  Älä unohda papuja. Keitä taitepavut,

    keltaiset vahapavut ja ja vihreät leikkopavut palkoineen.  Maista kyssäkaalia: raasta sitä salaatteihin, keittoihin tai pataruokiin

  • Säilö avomaankurkkuja talven varalle tai anna syyslahjoiksi.

  • Myös erilaisia erikoissalaatteja ja sipuleita kannattaa lisätä päivittäiseen ruokavalioon.

  • Tämän syksyn uutuus on lähellä tuotettu salaattisipuli, joka on viher- eli kevätsipuli. Se maistuu mehevältä sellaisenaan, mutta sopii myös salaatteihin, keittoihin ja vokkiruokiin.

  • Kasviksissa on paljon elimistölle välttämättömiä vitamiineja, kuituja sekä kivennäisaineita. Kolesterolia kasviksissa ja juureksissa ei ole lainkaan. Papuja ja palkokasveja suositellaan kasvissyöjille niiden sisältämän reilun valkuaismäärän ja kuitujen vuoksi.