Töissä ystävystyminen ei ehkä ole helppoa yt-neuvottelujen ja jatkuvan kilpailun keskellä. Se on silti tärkeää. Näillä vinkeillä onnistut.  

Vietämme töissä ison osan valveillaoloajastamme. Näemme työkavereita aamusta iltaan.

Ystävystyminen työssä ei silti välttämättä tunnu vaivan arvoiselta. Työ stressaa – miksi panostaa siihen liittyviin ihmisiin yhtään enempää kuin on pakko? Töissä pitää olla ennen muuta tehokas – miksi haaskata aikaa turhaan jutusteluun ja kahvitteluun?

Vaivannäkö kuitenkin kannattaa, usko pois. Yhdysvalloissa työelämän tutkijat ovat todenneet, että hyvät ihmissuhteet työpaikalla lisäävät onnellisuutta ja työviihtyvyyttä huikeasti. Atlantin tuolla puolen ollaan myös sitä mieltä, ettei ystävystyminen välttämättä ole pois työtehosta. Läheisyyttä voi lisätä ja estoja kahden ihmisen välillä murtaa nopeastikin. Näin se käy.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

1. Puhu oikeista asioista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Skippaa turha jaaritus. Tutkimusten mukaan aito itsensä ilmaiseminen ja työn ulkopuolisten asioiden esiin tuominen keskusteluissa lisää tehokkaasti läheisyyden tunnetta. Sen kokeminen työpaikalla tekee ihmisistä yhteistyökykyisempiä. tuotteliaampia ja vastuuntuntoisempia. Hyvä keskustelu kollegan kanssa motivoi tutkitusti.

2. Uskalla näyttää herkkyytesi.

Moni pelkää töissä, että omien heikkouksien näyttäminen muille kostautuu myöhemmin. Jos haluaa syventää mitä tahansa ihmissuhdetta, riski on kuitenkin otettava. Haurauden paljastaminen on ainoa keino syventää tunnetasoa. Ilman sitä yhteys toiseen jää pintapuoliseksi.

3. Ole valmis yhteistyöhön.

Yhteisen projektin äärellä täytyy luottaa toiseen. Teot ovat usein sanoja vakuuttavampia luottamuksen rakentajia.

4. Älä kiirehdi.

Ystävyys ei synny hetkessä. Yhteyden rakentaminen on tärkeää, mutta älä pyri siihen millä hinnalla hyvänsä. Älä vuodata heti toiselle suhdekuvioitasi tai perhepulmiasi. Muista, että ystävyyden siirtäminen toimistosta työn ulkopuoliseen elämään on iso askel. Pyydä aluksi kollega vaikka kahville tai yhteiselle lounaalle. Yhteisten iltasuunnitelmien ja perhetapaamisten aika tulee vasta myöhemmin.

5. Vältä juoruilua.

Niin houkuttelevaa kuin se ehkä onkin, juorujen puiminen yhdessä ei ole pikatie ystävyyteen. Juoruilu luo negatiivista ilmapiiriä työpaikalle. Se ehkä lähentää hetkellisesti kahta ihmistä, mutta karkoittaa vastaavasti muut kauemmas. Panosta positiiviseen jutusteluun ja avoimuuteen.

 

Lähde: fastcompany.com

 

 

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla