Miten näet itsesi? Mihin uskot pystyväsi? Päänsisäinen puhe vaikuttaa elämääsi enemmän kuin arvaatkaan. Tarkkaile erityisesti kolmea tärkeää sanaa.

Olen krooninen myöhästelijä. En ole ikinä tarpeeksi hyvä. En osaa mitään. En voi pudottaa painoa.

Stop tykkänään! Se, miten itse näet itsesi ja millaisiin asioihin uskot pystyväsi, vaikuttaa elämääsi yllättävän paljon.

Erityisen ratkaisevaa on näiden kolmen sanan käyttö:

1. Minä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

2. Olen...

3. Voin / En voi...

Mieti, miten yleensä jatkat mielessäsi näitä lauseita. Millaisia mielleyhtymiä liität itseesi ja kykyihisi? Negatiiviset assosiaatiot kertovat yllättävän paljon minäkuvastasi. Tutkijoiden mukaan ne myös muokkaavat käytöstäsi.

Tässä kolme tapaa saada kielteinen kierre poikki.

1. Pysäytä ankeat ajatukset

Kuuntele ihmisten kanssa käymiäsi keskusteluja kuin ulkopuolisen korvin.  Miten kuvailet muille itseäsi ja omaa toimintaasi eri tilanteissa? Puhutko itsestäsi yhtä lämpimästi ja arvostavasti kuin muista?

Ellet, ala harjoitella.

2. Ole myötätuntoinen

Mieti, miten puhuisit tiukassa paikassa parhaalle ystävällesi tai pienelle, lohtua tarvitsevalle lapselle. Kokeile haastavassa tilanteessa samaa sävyä itseesi. Se tuntuu hämmästyttävän hyvältä.

3. Tsemppaa, älä lannista

Tuntuuko rohkaiseva, päänsisäinen puhe teennäiseltä? Kokeile sitä silti.

Uskomuksesi itsestäsi ovat vain ajatuksia. Ne tuntuvat todelta, koska olet toistellut niitä itsellesi niin monta kertaa.

Muista, että sinulla on kyky luoda uusia ajatuksia. Valitse tietoisesti sellaisia, jotka ovat rohkaisevia. Vahvista niitä pienillä, konkreettisilla teoilla. Huomaat, että käsityksesi itsestäsi muuttuu vähitellen valoisammaksi.

Lähde: psychologytoday.com

Sisältö jatkuu mainoksen alla