Sotkuinen koti voi olla oire siitä, että tunne-elämäsi on solmussa - tai että sinulla vain sattuu olemaan parempaa tekemistä. Olipa syy sotkuun mikä tahansa, näillä ohjeilla pääset eroon siivouskammosta.

Ensirakkauteni päättyi mehutahraan lattiassa. Saattoi se olla ketsuppiakin. Joka tapauksessa jotain tahmeaa, johon poikaystäväni sukka juuttui kiinni.

"Et sitten pyyhkinyt tätä. Ei kauheen naisellista", poika tokaisi.

Naisellista? Olin 17-vuotias ja muuttanut juuri omaan vuokrayksiöön. En ollut häävi kodinhengetär, mutta mielestäni silti aika kova mimmi, koska pystyin ostamaan omilla rahoillani omat ketsuppini.

Poikaystäväni suositteli tolua. Sitä hänen äitinsä kuulemma käytti. Suhde kariutui.

Psykologi Mikael Saarinen, miten naisellisuuteni liittyy toluun?

"Entisaikojen mies toi leivän ja nainen hoiteli kodin. Siksi siisteysvaatimukset ovat yhä tiukemmat naista kuin miestä kohtaan. Remonttimiestä pidetään miehekkäänä, kun hän jättää roskat mihin huvittaa ja näyttää samalta kuin tekemänsä remontti. Mutta jos nainen on vähänkään rähjäinen, tulkitaan heti, että hän on menettänyt elämänhallintansa."

Joskus hän onkin. Vakavimmillaan sotku on oire siitä, että ihmisen toimintakyky on laskenut, olipa kyseessä mies tai nainen. Jos siivous ei suju, elämänhallinta lipsuu usein muillakin osa-alueilla: laskut jäävät maksamatta ja ihmissuhteet ovat rempallaan.

Siksi lääkärien lempikysymys uuvahtaneille onkin: Jaksatko siivota? Sitä on tapana tivata heti sen jälkeen, kun on kysytty, nukutko yösi.

Tyhjä pöytä, tyhjä pää?

Sottapyttyily voi olla yritys viestiä muille, että olen tässä romahtamassa. Katsokaa mikä kaaos! Miten törkeät tiskit! Auttakaa!

Se voi olla myös keino eristäytyä. Kun ulkomaailma pelottaa, on helpointa käpertyä ajatukseen: ”Olisi kiva pyytää vieraita, mutta en voi, koska eteiseni tukkii romuvuori.”

Niin yksinkertainen otus ihminen ei kuitenkaan ole, että hänen sieluntilansa näkisi suoraan siivoustyylistä. Se ei estä siivousintoilijoita julistamasta: Sotkuinen pöytä, sotkuinen pää. Eikä sottailijoita puolustautumasta: Tyhjä pöytä, tyhjä pää.

"Sotkuisuutta ylitulkitaan helposti. Se ei viittaa aina psyykkisiin ongelmiin. Kyse voi olla myös ohimenevästä elämänvaiheesta, jolloin siisteys ei yksinkertaisesti kiinnosta", Saarinen muistuttaa.

Jämptisti hujan hajan

Siivottomuus vaatii synnynnäisiä lahjoja. Luontaisesti huoleton, innostuva ja kärsimätön ihminen syttyy harvoin imurointiin. Hän on taitava lykkäämään siivousta ja malttaa pyyhkäistä hanan, mutta tiskialtaan kohdalla kyllästyy ja innostuu jo jostain muusta.

Myös jännittyneisyys ja huolestuneisuus ovat persoonallisuudenpiirteitä, jotka yhdistävät sotkijoita.

Kun päässä on sekasorto, järjestystä voidaan hakea myös toisesta ääripäästä: hillittömästä puunaamisesta. Pahimmillaan siivousvimma kehittyy pakko-oireeksi, josta irtautuminen vaatii ammattiapua.

"Vaikka hinkkaisit listat hammasharjalla, se ei tyydytä mitään keskeisiä elämäntarpeitasi. Onnellisuuden kannalta siivoaminen ei ole kovinkaan merkittävä asia", Mikael Saarinen sanoo.

7 tapaa päästä eroon siivouskammosta

  1. Mieti, onko sotkuisuudesta sinulle hyötyä. Parantaako se ihmissuhteitasi? Rentouttaako se? Teetkö jotain hauskaa ja merkityksellistä ajalla, jonka nipistät siivoamisesta?
  2. Päätä siivota vain 15 minuuttia. Kun putsaat tiskialtaat ja peilit, järjestät eteisen kengät ja viet roskat, olet jo voiton puolella.
  3. Muista, että ”inhoan siivoamista” on pelkkä ajatus. Ajatukset ovat vain sanoja, ne eivät estä sinua tarttumasta rättiin. Listaa ylös, mitä muuta mukavaa siivouksesta seuraa kuin puhdas koti. Saattaisit viimein kehdata pyytää kaverisi kylään. Löytäisit aarteita, joita et edes tiennyt omistavasi. Kotisi tuoksuisi raikkaammalta.
  4. Voit ihan hyvin siivota, vaikka se tuntuisi vastenmieliseltä. Älä odota, että alat yhtäkkiä nauttia siivoamisesta, vaan kokeile siivoamista hampaat irvessä. Palkitse itsesi ihanuuksilla.
  5. Pyydä apua. Vaikka kotisi olisi sotku, sinä et ole sotku. Pyydä raivausavuksi luottoystäväsi, laita musiikki soimaan ja tarjoa herkkuja.
  6. Älä tee siisteydestä elämää suurempaa asiaa. Siivoaminen on melko turhanpäiväistä touhua, mutta arvokasta elämääsi se helpottaa.
  7. Saatat tarvita hiukan sotkua. Muisti on yksilöllinen. Jotkut meistä tarvitsevat enemmän visuaalisia ärsykkeitä ja löytävät tavaransa vain, jos ne ovat sikin sokin. Ihmisillä on omat luettelointijärjestelmänsä, jotka saattavat näyttää muiden silmissä sekasotkulta. Saatat kuulua heihin!

 

Paitsi jäämisen pelko on joskus kateutta, pelkoa siitä, että muualla kaikki on paremmin. ”Ihminen kuvittelee, että muilla on onni ja hyvä mieli. Joskus se on totta, usein ei ole”, psykologi Carita Nylund-Kalli sanoo.
Paitsi jäämisen pelko on joskus kateutta, pelkoa siitä, että muualla kaikki on paremmin. ”Ihminen kuvittelee, että muilla on onni ja hyvä mieli. Joskus se on totta, usein ei ole”, psykologi Carita Nylund-Kalli sanoo.

Kun ensimmäiset hellepäivät saapuvat, jokaisesta sisällä vietetystä minuutista tulee morkkis. Miten paitsi jäämisen pelosta pääsee eroon?

Puhelimeni sääsovelluksessa on allekkain 19 kaupunkia: Helsinki, Turku, Joensuu. Lissabon, Tallinna, Palermo. Tampere, Madrid, Mombasa. Katson listaa päivittäin ja mietin: olisinpa tuolla.

Täydellinen sää on kuin merkki universumilta. Jossakin muualla on paremmin.

Paitsi jäämisen pelko iskee suomalaisiin etenkin kesäisin. Kun ensimmäiset hellepäivät saapuvat Suomeen, jokaisesta sisällä vietetystä minuutista tulee tuskallisen huono omatunto. Miksen ole maauimalassa, aurinkotuolissa, puistolounaalla tai terassilla? Kesä saattaa loppua koska tahansa!

Psykologi ja psykoterapeutti Carita Nylynd-Kalli tunnistaa pelon.

”Se on meillä kaikilla joskus, joillakin voimakkaampana”, Nylund-Kalli sanoo.

Englannin kielessä pelolla on nimikin, fear of missing out. Nylund-Kalli arvelee, että se vaivaa usein täydellisyyden tavoittelijoita. He ajattelevat helposti, että elämän pitää mennä tietyn mielikuvan mukaan.

”Täytyy viettää kaunis kesäpäivä oikein, olla ulkona ja nauttia auringosta. On melkein mahdotonta olla sisällä ja siivota, koska se ei vain kuulu mielikuvaan siitä, miten elämä pitää elää”, Nylund-Kalli sanoo.

”Siitä voi tulla jopa pakonomaista. Vaikka elämää se on kassajonossa seisominenkin.”

Joillakin pelko on läsnä muulloinkin kuin hellepäivinä: on vaikea valita asuinpaikkaa, lomakohdetta tai puolisoa, koska jossain voi aina olla parempi. Jos nyt otan tämän, mitä sitten, jos tulee vielä parempi?

”Silloin ei saa tunneyhteyttä siihen, että tämä on hyvä, tätä minä haluan. Mielessä on vain, että jossain voisi olla vielä parempi, jos vielä etsisin ja odottaisin ja valitsisin.”

”Jos valitsee yhdenlaisen elämän, ei voi tehdä joitakin muita asioita. Joidenkin on vaikea kestää sitä.”

Joskus paitsi jäämisen pelon taustalla on ajatus, ettei elämää saa tuhlata mihinkään turhaan tai arkiseen.

”Joskus se on ihan ahneutta. Sitä, että haluaa kaiken. Ei voi tyytyä sellaiseen, mikä tuntuisi riittävän hyvältä”, Nylund-Kalli sanoo.

”Ihminen voi olla vain tietyssä paikassa kerrallaan. Jos valitsee yhdenlaisen elämän, ei voi tehdä joitakin muita asioita. Joidenkin on vaikea kestää sitä. On mielikuva, että kaikki pitäisi saada.”

Kenen vuoksi pelkäät?

Paitsi jäämisen pelko yhdistetään usein nuoruuteen. Silloin juhliin on pakko lähteä, vaikka ei jaksaisi, koska joka ilta voi tapahtua jotakin ikimuistoista.

Nylund-Kalli uskoo, että monen pelko hellittää iän ja elämänkokemuksen myötä.

”Huomaa ehkä tarpeeksi monta kertaa, että ei se nyt ollut niin erityistä.”

Jos pelko tekee elämästä suorittamista, sitä voi yrittää helpottaa.

1. Kuulostele, mistä ihan oikeasti pidät ja mitä oikeasti haluat.

Mitä minua juuri nyt huvittaa tehdä? Mikä olisi kaikkein parasta?

Menetkö piknikille helteellä, koska nautit siitä vai koska niin kuuluu tehdä?

2. Mieti, kenen vuoksi teet.

Teetkö jotain vain siksi, että suvussasi, naapurustossasi tai työpaikallasi on aina tehty näin? Menetkö piknikille ja maauimalaan helteellä, koska nautit siitä vai koska niin kuuluu tehdä? Teeskenteletkö, että pidät jostakin, mistä et oikeasti pidä?

”Joku ihan oikeasti tykkää mennä piknikille. Joku ajattelee, että ulkona on muurahaisia ja ampiaisia ja tuulee, mutta niin vain kuuluu tehdä.”

3. Älä usko jokaista mielikuvaasi.

Ajatus täydellisestä kesäpäivästä on usein illuusio. Nylund-Kalli vertaa mielikuvaa mainoksiin ja elokuviin.

”Kauniit ihmiset istuvat leppeässä kesätuulessa nauttimassa ihanaa ruokaa meren äärellä. Harvoin se on totta. Lapset kitisevät ja makkarat palavat.”

4. Nauti pienissä erissä.

Elämästä nauttiminen ei aina vaadi suuria uhrauksia. Joskus riittää, että pysähtyy hetkeksi katukahvilaan tai istahtaa kivelle lenkkipolun varrella.

”Siitä ei tarvitse tehdä numeroa tai näytelmää.”

Eron aikana kannattaa rohkeasti pyytää ulkopuolista apua. Ystävien tuki voi olla korvaamatonta.
Eron aikana kannattaa rohkeasti pyytää ulkopuolista apua. Ystävien tuki voi olla korvaamatonta.

Ero on aina kriisi, vaikka se tapahtuisikin sovussa. Asiantuntija vinkkaa, mitä eroa läpikäyvän kannattaa erityisesti muistaa.

Päätä, että muutut itse.

Ero ravistelee vanhoja tottumuksia, vaikka se tapahtuisikin ilman suuria riitoja ja myrskyjä. Arkea täytyy pyörittää yksin, kaupasta täytyykin ostaa vähemmän ruokaa ja sängyn toiselle laidalle tulee tyhjä paikka.

Kun tuttu arki joka tapauksessa muuttuu, kriisi on hyvä aika muuttaa itseään ja ajatteluaan muutoinkin.

”Ihmiset löytävät usein eron jälkeen uusia puolia itsestään. Erosta ja sen aiheuttamasta tuskasta voi saada paljon motivaatiota siihen, ettei samoja virheitä tarvitse tehdä enää uudelleen”, parisuhde- ja eroasiantuntija Salme Kantonen sanoo.

Siksi eron jälkeen kannattaa päättää, että alkaa suhtautua itseensä kunnioittavammin. Itsestään voi etsiä hyviä puolia ja muistuttaa niistä itseään. Sen myötä itsetunto kohenee, jolloin eroakin on helpompi käsitellä.

”Entisen kumppanin syytteleminen johtaa ainoastaan katkeruuteen.”

  Ketään toista ei voi muuttaa, mutta itseään voi.

”Entisen kumppanin syytteleminen mielessään ei johda mihinkään rakentavaan lopputulokseen, ainoastaan katkeruuteen.”

Kevennä taakkaa käytännön asioissa.

Eroon liittyy myös paljon käytännön asioita: Kuka ottaa auton, kuka yhteisen talon? Entä kumman luokse lapset muuttavat?

Koska ero vie voimia, ei käytännön asioiden kannata antaa aiheuttaa lisää pahaa mieltä.

”Niistä ei kannata keskenään riidellä. Se on usein vain taistelua, jossa vahvempi voittaa. Asioiden hoitamiseen kannattaa hankkia ulkopuolista apua”, Salme Kantonen sanoo.

”Kun kaikki on paperilla, asioista ei tarvitse enää riidellä.”

Jos ex-puolisoiden välit ovat sellaiset, että kommunikointi hoituu asiallisesti, halvinta on palkata yhteinen juristi, Kantonen neuvoo.

”Kaikkien osapuolten kannalta viisainta on sopia asiat mahdollisimman tarkasti: miten lasten lomat vietetään, ovatko parilliset vai parittomat viikonloput etävanhemman viikonloppuja ja monelta lapset tuodaan perjantaisin ja haetaan sunnuntaisin.”

”Kun kaikki on paperilla, se on virallista, eikä niistä asioista tarvitse enää riidellä.”

Muista, että ero voi olla hyväkin asia.

”Ero ei välttämättä ole mikään epäonnistuminen”, Kantonen sanoo.

Päättynyt parisuhde kannattaa nähdä yhtenä elämänvaiheena, joka on voinut sisältää myös paljon hyvää, esimerkiksi ihanat lapset.

”Päättynyt parisuhde on voinut sisältää myös paljon hyvää.”

”Voi miettiä, että parisuhde oli hyvää aikaa niin kauan kuin sitä kesti. Aikojen päästä ero voi olla hyväkin asia, kun asioihin alkaa tulla perspektiiviä. Silloin saattaa miettiä, että näinhän tässä pitikin käydä”, Kantonen sanoo.

”Sitä ennen on todella kurjaa monta kertaa, ja kaikki vaiheet on käytävä läpi. Silloin on hyvä tukeutua ystäviin, pyytää apua ja muistaa, että tämäkin menee ohi. Kurjien vaiheiden avulla kasvaa.”