Metsän vehreys vie mielen meditatiiviseen tilaan.
Metsän vehreys vie mielen meditatiiviseen tilaan.

Kun stressi iskee, helpota oloasi näillä tutkimuksissa toimiviksi todetuilla keinoilla. 

Liika stressi vaikuttaa sekä mieleen että kehoon. Se voi aiheuttaa sairauksia: kroonisen stressin on todettu lisäävän sydänkohtauksen ja aivohalvauksen riskiä. Lisäksi se heikentää kehon vastustuskykyä ja voi aiheuttaa erilaisia suolistovaivoja.

Mutta ei hätää! Näillä tieteellisesti todistetuilla keinoilla vähennät stressiä.

Hengitä syvään.

Stressi saa ihmisen hengittämään nopeammin ja pinnallisemmin. Onneksi ihmiskeho on myös niin hyväuskoinen, että sen voi huijata rauhoittumaan. Täytä keuhkosi niin täyteen kuin mukavuuden rajoissa voit ja työnnä vatsasi ulos samalla, kun lasket viiteen. Hengitä hitaasti ulos ja laske taas samalla viiteen. Toistamalla tätä hidastat hetkellisesti sykettäsi ja verenpaineesi laskee. 

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Rutista ja rentouta.

Kun olet stressaantunut, saatat jännittää lihaksiasi tietämättäsi. Se on luonnollinen reaktio, mutta pahentaa stressiä entisestään. Ota kontrolli takaisin jännittämällä ja vapauttamalla lihaksesi muutamaksi sekunniksi kerrallaan. Käy kehosi lihakset läpi päästä varpaisiin, rauhallisesti. Rentoudut, mielialasi paranee ja stressitasosi laskee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kuuntele klassista.

Klassisen musiikin on todettu vähentävän stressiä ja pitävän sydämen terveenä. Se johtuu hitaista rytmeistä: rauhoittava musiikki rauhoittaa myös kehon. Kun stressi tuntuu pahalta, ota apuun Beethoven tai vaikka Sibelius.

Kävele.

Tutkimuksen mukaan rauhallinen liikunta vähentää stressihormonin eli kortisolin tuotantoa. Samassa tutkimuksessa havaittiin, että liikunnallisella meditaatiolla on sama vaikutus. Voit yhdistää nämä molemmat, kun teet rauhallisen kävelyretken ulkona. Jos voit, lähde metsään. Ympäröivä vehreys saa mielesi meditatiiviseen tilaan.

Tartu kirjaan.

Lukeminen on mahtava tapa rentouttaa mieli ja keho? Jos olet stressaantunut, valitse hyllystä kirja, käperry mukavaan soppeen ja anna aivoillesi muuta ajateltavaa kuin se, mikä stressin on ylipäänsä aiheuttanut. Jo kuuden minuutin lukuhetki voi vähentää stressiä 68 prosenttia, hidastaa sykettä ja rentouttaa lihaksia. 

Ystävysty stressin kanssa.

Stressi ei ole välttämättä huono asia. Lyhytkestoisena se saa meidät toimimaan ja tekemään parhaamme. Harvardin yliopiston tutkimuksessa  huomattiin, että kun stressistä kärsiville kerrottiin stressin hyvistä puolista, he olivat itsevarmempia ja rauhallisempia kuin ne, joille hyödyistä ei kerrottu. Ellet siis pääse stressistä eroon, yritä tulla sen kanssa sinuiksi.

Muista kuitenkin hakea apua, jos stressi jatkuu pitkään tai tekee elämästäsi jatkuvasti vaikeaa.

Lähde: upworthy.com

Sisältö jatkuu mainoksen alla