Kun flunssa uhkaa, älä jää toimettomaksi vaan käy hyökkäykseen sitä vastaan. Tässä kahdeksan tehokasta asetta taisteluun.

Vitamiinibuustausta, riittävästi vettä ja kunnon terveellistä ravintoa. Sillä flunssa talttuu ja jopa jää kokonaan tulematta.

Myös suoliston hyvinvoinnilla on ratkaiseva merkitys infektioiden torjunnassa.

”Flunssaa voi ehkäistä pitämällä ympäri vuoden huolta elimistön vastustuskyvystä”, sanoo ravintoterapeutti Miia Inkeroinen.

Tässä hänen vinkkinsä flunssakauden varalle:

1. C-vitamiini. Suositeltu päiväannos on 75 mg päivässä. Suomalaiset saavat sitä ravinnosta keskimäärin jo 110 mg. C-vitamiinin vaikutusta flunssan hoitoon on tutkittu jo vuosikymmeniä, mutta asiantuntijoiden mukaan se ei flunssaa ehkäise. 

Joidenkin tutkimusten mukaan normaalia suurempi C-vitamiiniannos voi tosin lyhentää flunssan kestoa. C-vitamiinin annoskokoa voi lisätä oman harkinnan mukaan flunssan aikana. Yliannostuksen vaaraa ei juuri ole, sillä C-vitamiini on vesiliukoista ja poistuu kehosta virtsan mukana.

2. Sinkki. Lisää immuniteettia ja hoitaa limakalvoja. Flunssan alkaessa ota 90 mg kolmen päivän ajan ja tämän jälkeen laske määrä 30 mg:aan viikon ajaksi. 15 mg on turvallinen ylläpitoannos.

3. Echinaforce. Aktivoi elimistöä puolustavien valkosolujen toimintaa. Ota 15–20 tippaa pienessä vesimäärässä muutaman tunnin välein, kunnes flunssa on poissa.

4. D-vitamiini. Käytä säännöllisesti ympäri vuoden. Riittävä määrä D-vitamiinia veressä (100–150 nmol/l) saa puolet infektioista talttumaan.

5. Vesi. Juo tarpeeksi vettä eli 1½–2 litraa vuorokaudessa. Se puhdistaa elimistöä ja huuhtelee kuona-aineita pois elimistöstä. Riittävä vedenjuonti on tärkeää myös sen takia, että suolisto toimisi mahdollisimman hyvin. 

6. Inkiväärijuoma. Siitä saat antioksidantteja. Hauduta kahden sentin pala tuoretta inkivääriä keitetyssä vedessä 10–15 minuutin ajan. Nauti juomaa ja hunajaa paljon flunssan aikana. Älä laita hunajaa yli 40-asteiseen veteen, jotteivät hunajan terveyttä edistävät entsyymit tuhoudu.

7. Suoliston tasapaino. Pidä huolta suoliston bakteerikannasta syömällä terveellistä ja monipuolista ravintoa, kuten marjoja, pähkinöitä, kalaa... Se vähentää infektioita. Mikäli olet joutunut syömään paljon antibiootteja, käytä aina uuden kuurin jälkeen probiootteja eli maitohappobakteereja 2–6 kuukauden ajan.

8. Höttöjen välttäminen. Vältä sokeria, valkoisia vehnäjauhoja ja pitkälle prosessoituja ruokia, kuten eineksiä. Varsinkin sokeri on kuin myrkkyä elimistölle.

Auts. Nyt pois auringosta!
Auts. Nyt pois auringosta!

Joskus iho pääsee palamaan kaikista varotoimista huolimatta. Olo helpottuu eivätkä vammat ainakaan pahene, kun teet nämä kuusi asiaa.

  1. Kääri märkä pyyhe palaneen ihon ympärille tai käy viileässä suihkussa. Se helpottaa kirvelyä.
  2. Rauhoita iho perusvoiteella tai kortisonivoiteella.
  3. Ota kipuun ja huonoon oloon tulehduskipulääkettä.
  4. Juo runsaasti vettä.
  5. Mene uudestaan aurinkoon vasta, kun iho on kunnolla parantunut eli noin viiden päivän päästä.
  6. Suojele palaneita kohtia auringolta erityisen hyvin. Ne palavat herkästi uudelleen.

Asiantuntijana Anne Vuorenmaa, Allergia-, iho- ja astmaliitto. Lisää aiheesta Kodin Kuvalehdessä 10/2018.

Lue myös:

Vesi ja aurinko ovat polttava yhdistelmä.
Vesi ja aurinko ovat polttava yhdistelmä.

Auringon polttavat UV-säteet löytävät tiensä iholle yllättäviä reittejä. Ota huomioon nämä, kun oleskelet auringossa.

  1. Ihon voi polttaa myös ikkunan läpi. Autoreissullakin kannattaa siis suosia pitkiä hihoja tai aurinkovoidetta.
  2. Hiukset eivät välttämättä suojaa päänahkaa palamiselta, eikä lippis varjele herkkiä korvanlehtiä. Lierillinen hattu sekä korviin ja niskaan levitetty aurinkovoide ovat pään suojauksen tehokaksikko.
  3. Myös uidessa voi palaa. Etenkään etelän lomalla ei ole liioittelua uida t-paita yllä ja lierihattu päässä.
  4. Osa mielialalääkkeistä ja antibiooteista herkistää ihoa palamiselle. Kysy omien lääkkeittesi vaikutuksesta lääkäriltä tai apteekista.
  5. Joissakin hajuvesissä ja kosmeettisissa tuotteissa voi olla auringonvalolle herkistäviä aineita, kuten psoraleeneja, tervaa, myskiä, ambraa tai perunbalsamia. Tarkista siis tuoteselosteet ja jätä hajuvedet pois auringonoton ajaksi.

Asiantuntijana Anne Vuorenmaa, Allergia-, iho- ja astmaliitto. Lisää aiheesta Kodin Kuvalehdessä 10/2018.