Torkuttamalla sisäinen kello menee sekaisin.
Torkuttamalla sisäinen kello menee sekaisin.

Aamulla varastamasi minuutit eivät ole aiheuttamansa harmin arvoisia, vaikka ne ihanilta tuntuvatkin.

Näin teet:

Herätyskello pärähtää soimaan ja sinua väsyttää. Et ole saanut tarpeeksi unta, joten otat torkkunapin apuun. Nappaat 10, 20 tai 30 minuuttia ylimääräistä unta.

Tämän takia se tuntuu hyvältä:

Kehossasi on useita mekanismeja, jotka valmistavat sinut heräämään ja lähtemään liikkeelle. Nukkuessasi kehosi ydinlämpötila (eli aivojen kontrolloima, tärkeimpien sisäelintesi lämpötila) on matalimmillaan, mutta se alkaa nousta noin kaksi tuntia ennen kuin heräät. Tämä saa sinut tuntemaan itsesi virkeämmäksi, kun lopulta havahdut hereille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Ellet saa tarpeeksi unta, ydinlämpötilasi on herätyskellon soidessa vielä syvän unen tasolla. Makuuhuoneen ilma tuntuu silloin jäätävältä ja sänkysi mukavammalta kuin koskaan.

Tämän takia torkuttaminen on haitallista heti:

Kehosi tarvitsee aikaa heräämiseen. Kun annat itsesi nukahtaa uudelleen, kehosi ajattelee: "Ahaa, väärä hälytys", ja rauhoittuu.

Kun kello sitten soi uudestaan, kroppasi ja aivosi yllättyvät. Siitä seuraa pöhnäinen, sumea tunne. Mitä enemmän torkutat, sitä enemmän kehosi ja aivosi menevät ymmälleen. Tunnet itsesi entistä väsyneemmäksi, vaikka vietit ylimääräistä aikaa unten mailla. Epämääräinen tunne voi kestää jopa neljä tuntia, sanoo tutkimus

Tämän takia torkuttaminen on haitallista pitkällä aikavälillä:

Kun heräät yhtenä päivänä tasan seitsemältä ja seuraavana puoli tuntia myöhemmin, sisäinen kellosi menee sekaisin. Ellet herää samaan aikaan joka päivä, kehosi ei tiedä, milloin sen pitäisi tuntea itsensä väsyneeksi iltaisin. Sen vuoksi valvot myöhempään ja yöunesi vähenevät edelleen.

Näin sinun pitäisi tehdä:

Aseta herätyskellosi soimaan siihen aikaan, kun sinun täytyy nousta. Sitten nouse ylös. Joka päivä, samaan aikaan. Vähitellen alat tuntea itsesi väsyneeksi luonnollisesti ja oikeaan aikaan. Lopulta haluat mennä sänkyyn kun kehosi sitä tarvitsee. Lopulta et enää tarvitse herätyskelloa, koska heräät automaattisesti oikeaan aikaan. 

 

Lähde: oprah.com 

Onnellinen

Koskaan ei ole niin kiire, etteikö sitä voisi antaa itselleen viisi minuuttia aikaa lempeään lojumiseen.

  • ylös 10
  • alas 6
marsu

Joka päivä samaan aikaan? Ilmeisesti lehden kohdeyleisö koostuu vain ja ainoastaan kahdeksasta-neljään puurtajista? Tää nyky-yhteiskunta kuitenkin toimii jo aika pitkälti kahdessa, komessa, tai useammassa vuorossa. Kuten sosiaali- ja terveydenhoitoala, kaupan ala, liikenne-, kuljetus- ja logistiikka-ala, puhtaanapito, pelastustoimi, ravintola-ala, hotelli- ja matkailuala.. Helpompi ois varmaan luetella ne työt, joissa säännöllistä unirytmiä on mahdollista toteuttaa.

  • ylös 10
  • alas 6
Sisältö jatkuu mainoksen alla