Silmät luppaavat ja ajatus päiväunista on parasta, mitä voit keksiä. Tuntuuko tutulta?

Moniin jaksamista nakertaviin asioihin voi itse vaikuttaa. Tärkein on ensimmäinen askel: niiden huomaaminen. Ehkä teet tai jätät tekemättä jotain, mikä kolkkaa aina vireystilasi tainnoksiin? Ainakin nämä seitsemän asiaa väsyttävät. 

1. Jätät aamiaisen väliin.

Ruoka on bensa, jolla kroppasi käy. Illalla syömäsi on yön aikana jo kulunut, joten bensaa pitää saada lisää aamulla, muuten elimistö joutuu hommiin vajaalla teholla. Väsymystä ehkäisee aamiainen, johon kuuluu täysjyväviljoja, proteiinia ja terveellisiä rasvoja. Muista myös hedelmät ja marjat.

2. Juot liian vähän vettä.

Sekin vaikuttaa ihmeen paljon jaksamiseen. Energiataso humahtaa alas, jos olet vähänkin liian "kuiva". Verestä tulee paksumpaa, jolloin lihaksesi ja elimesi saavat happea ja muita aineita hitaammin.

3. Tavoittelet täydellisyyttä.

Joskus töitä on oikeasti liikaa, mutta toisinaan työpäivät venyvät oman kunnianhimonkin vuoksi. Jotta et uuvuta itseäsi loputtomalla ahkeroinnilla, aseta projekteillesi aikarajat. Kun aika on loppu, on lepäämisen vuoro. Opettele myös sanomaan ei ja muista irtautua töistä lomilla.

4. Syöt väärin.

Ruuat, joissa on paljon sokeria ja nopeita hiilihydraatteja, nostavat verensokeria nopeasti. Seuraavaksi vuorossa on kuoppaan romahtaminen ennen seuraavaa piikkiä ylös. Pyri pitämään verensokeri tasaisena ja syö mieluummin vähän usein kuin paljon kerralla. Valitse kanaa, kokojyväviljaa tai salaattia. Vältä myös liikaa kahvin kittaamista.

5. Murehdit liikaa.

Helppo sanoa, totta! Silti huolten heittäminen olisi monille meistä paras tapa voimien lisäämiseen. Ei ole pakko uskoa, että pomo suunnittelee irtisanomista tai puoliso avioeroa, jos he ovat kerran kireitä tai katseet harhailevia. Älä tee kärpäsistä härkäsiä. Pysäytä itsesi huolista ja siirrä ajatukset muuhun: kuuntele hyvää musiikkia, lähde ulkoilemaan tai kutsu ystävä viemään murheesi mennessään.

6. Kärsit raudan puutteesta.

Anemia aiheuttaa heikkouden ja väsymyksen tunnetta. Taas on kyse lihaksista, jotka eivät saa tarpeeksi ravintoa. Kerää lautaselle lisää tummia vihanneksia, pähkinöitä, lihaa ja kananmunia. Joskus on syytä poiketa lääkärillä, jossa raudan puute selviää verikokeella.

7. Jätät liikunnan väliin, kun väsyttää.

Huono homma. Kolme kertaa viikossa vähänkin liikkuvat tuntevat itsensä paljon muita energisemmiksi. Kaikki kropassa toimii paremmin verenkiertoa ja aineenvaihduntaa myöten. Väsymys voi kaikota jo kymmenen minuutin kävelylenkillä.

PS. Syitä väsymykseen olisi ollut enemmänkin, mutta väsytti niin, että ei niitä jaksanut kirjoittaa. Ja tuskin niitä kukaan olisi jaksanut lukeakaan!

Lähteet: health.com, besthealthmag.ca

Vanhoista, mukaviksi muovautuneista kengistä ei raaskisi millään luopua, mutta joskus on pakko.

Suomalaiset ostavat kenkiä selvästi pienemmällä summalla vuodessa kuin EU-maiden kansalaiset keskimäärin. Syyksi on ounasteltu korkeampaa hintatasoa ja vähän nuukuuttakin, mutta taustalla voi olla myös käytännöllistä mukavuudenhalua: vanhetessaan kengät muotoutuvat suloisesti jalan mukaisiksi.

Jossain vaiheessa rakkaimmistakin popoista on silti luovuttava, mutta milloin? Mikä on kenkäparin kohtuullinen elinikä?

”Siihen en pysty antamaan tarkkaa vuosimäärää. Se riippuu paljon siitä, käyttääkö kenkiä joka päivä monta tuntia vai vain silloin tällöin”, vastaa dosentti ja jalkaterapeutti Minna Stolt Turun yliopiston hoitotieteen laitokselta.

”Myös käyttäjän paino vaikuttaa. Painavan ihmisen kengät kuluvat loppuun nopeammin kuin kevyen.”

Mars kenkäkauppaan, jos huomaat nämä merkit

Kalenterin sijaan kannattaakin katsella kulumisen merkkejä. Niitä alkaa ajan mittaan löytyä kengän sisältä ja päältä ja lopulta käyttäjän jaloistakin.

Minna Stoltin mukaan nämä viisi merkkiä kertovat, että kengän ominaisuudet on kulutettu loppuun ja on korkea aika marssia kenkäkauppaan:

  1. Kengän vuorissa tai pinnassa näkyy selkeitä reikiä.
  2. Kengän pohja kuultaa pohjakankaan läpi.
  3. Kengänpohjan kuviointi on kulunut pois jostakin kohdasta tai jopa kauttaaltaan.
  4. Kengässä alkaa tuntua hankaavia saumoja.
  5. Kantapäähän nousee helposti rakkoja, kun käytät kyseisiä kenkiä.

Ei millään jaksaisi vaihdella kenkiä edestakaisin työpäivän aikana, mutta pitäisikö silti? Jalkojen asiantuntija tietää.

Avokonttoreihin ei viitsisi kantaa mitään ylimääräistä tavaraa, koska säilytystilat ovat minimissään eikä aivan yksityistä aluetta ole pahimmassa tapauksessa yhtään. Mutta kannattaisiko sinne silti tuoda sisäkengät? Se käy mielessä, kun saappaat alkavat tuntua tukalilta viimeistään iltapäivällä.

Kyllä kannattaisi, vastaa dosentti ja jalkaterapeutti Minna Stolt Turun yliopiston hoitotieteen laitokselta. Sisäkengät ovat tarpeen erityisesti talvella.

”Ulkokengät ovat aika paksupohjaiset ja niissä on paljon vuorta. Ne saavat aivan varmasti jalkaterät hikoilemaan sisätiloissa”, Minna Stolt kertoo.

Hikoilusta seuraa jaloille yhtä ja toista kiusaa, jos kenkä ei hengitä eikä iho siten pääse kuivumaan. Hiertymiä tulee herkemmin, ja myös jalkasieni viihtyy kosteassa.

Ja onhan kenkien vaihtoon toinenkin hygieniasyy: koska ulkokengillä lampsitaan ulkona kaikenlaisessa säässä, niiden mukana kulkeutuu sisälle kaikenlaista. Niin itsellä kuin työkavereillakin on töissä mukavampaa, jos kukaan ei sotke sisätiloja.

Ei reinoja jatkuvaan käyttöön

Millaiset sitten ovat hyvät sisäkengät? Minna Stoltin mukaan ainakin ulkokenkiä kevyemmät, sekä painoltaan että ominaisuuksiltaan.

”Mahdollisimman kevyet ja ohutpohjaiset kengät, joissa on säädeltävä kiinnitys. Materiaali mielellään nahkaa tai kangasta: ne hengittävät ja kuljettavat hikeä pois iholta”, Minna Stolt luettelee.

Moni suosii myös toimistokäytössä ikirakkaita Reino-tossujaan, mutta Minna Stoltille ne aiheuttavat hiukan huonoja väristyksiä.

”Reinot ovat kyllä kivan pehmeät, mutta niiden materiaali on tiiviin huopamaista. Pidemmän päälle nekin saavat jalat hikoilemaan. Siksi en suosittelisi niitä pitkäaikaiseen käyttöön.”

Sen sijaan avokkaat ja kevyet kävelykengät ovat hyviä vaihtoehtoja sisäkengiksi.

”Samoin avosandaalit, varsinkin kesäaikaan. Ne hengittävät todella hyvin”, Minna Stolt sanoo.