Silmät luppaavat ja ajatus päiväunista on parasta, mitä voit keksiä. Tuntuuko tutulta?

Moniin jaksamista nakertaviin asioihin voi itse vaikuttaa. Tärkein on ensimmäinen askel: niiden huomaaminen. Ehkä teet tai jätät tekemättä jotain, mikä kolkkaa aina vireystilasi tainnoksiin? Ainakin nämä seitsemän asiaa väsyttävät. 

1. Jätät aamiaisen väliin.

Ruoka on bensa, jolla kroppasi käy. Illalla syömäsi on yön aikana jo kulunut, joten bensaa pitää saada lisää aamulla, muuten elimistö joutuu hommiin vajaalla teholla. Väsymystä ehkäisee aamiainen, johon kuuluu täysjyväviljoja, proteiinia ja terveellisiä rasvoja. Muista myös hedelmät ja marjat.

2. Juot liian vähän vettä.

Sekin vaikuttaa ihmeen paljon jaksamiseen. Energiataso humahtaa alas, jos olet vähänkin liian "kuiva". Verestä tulee paksumpaa, jolloin lihaksesi ja elimesi saavat happea ja muita aineita hitaammin.

3. Tavoittelet täydellisyyttä.

Joskus töitä on oikeasti liikaa, mutta toisinaan työpäivät venyvät oman kunnianhimonkin vuoksi. Jotta et uuvuta itseäsi loputtomalla ahkeroinnilla, aseta projekteillesi aikarajat. Kun aika on loppu, on lepäämisen vuoro. Opettele myös sanomaan ei ja muista irtautua töistä lomilla.

4. Syöt väärin.

Ruuat, joissa on paljon sokeria ja nopeita hiilihydraatteja, nostavat verensokeria nopeasti. Seuraavaksi vuorossa on kuoppaan romahtaminen ennen seuraavaa piikkiä ylös. Pyri pitämään verensokeri tasaisena ja syö mieluummin vähän usein kuin paljon kerralla. Valitse kanaa, kokojyväviljaa tai salaattia. Vältä myös liikaa kahvin kittaamista.

5. Murehdit liikaa.

Helppo sanoa, totta! Silti huolten heittäminen olisi monille meistä paras tapa voimien lisäämiseen. Ei ole pakko uskoa, että pomo suunnittelee irtisanomista tai puoliso avioeroa, jos he ovat kerran kireitä tai katseet harhailevia. Älä tee kärpäsistä härkäsiä. Pysäytä itsesi huolista ja siirrä ajatukset muuhun: kuuntele hyvää musiikkia, lähde ulkoilemaan tai kutsu ystävä viemään murheesi mennessään.

6. Kärsit raudan puutteesta.

Anemia aiheuttaa heikkouden ja väsymyksen tunnetta. Taas on kyse lihaksista, jotka eivät saa tarpeeksi ravintoa. Kerää lautaselle lisää tummia vihanneksia, pähkinöitä, lihaa ja kananmunia. Joskus on syytä poiketa lääkärillä, jossa raudan puute selviää verikokeella.

7. Jätät liikunnan väliin, kun väsyttää.

Huono homma. Kolme kertaa viikossa vähänkin liikkuvat tuntevat itsensä paljon muita energisemmiksi. Kaikki kropassa toimii paremmin verenkiertoa ja aineenvaihduntaa myöten. Väsymys voi kaikota jo kymmenen minuutin kävelylenkillä.

PS. Syitä väsymykseen olisi ollut enemmänkin, mutta väsytti niin, että ei niitä jaksanut kirjoittaa. Ja tuskin niitä kukaan olisi jaksanut lukeakaan!

Lähteet: health.com, besthealthmag.ca