Kahdeksankymppisen joogaajan kolme oivallusta:
Katri Mason aloitti joogan 1960-luvulla asuessaan Lontoossa ja ohjaa nykyisin joogaryhmää. Navasana eli veneasento vahvistaa keskivartalon lihaksia.
Katri Mason aloitti joogan 1960-luvulla asuessaan Lontoossa ja ohjaa nykyisin joogaryhmää. Navasana eli veneasento vahvistaa keskivartalon lihaksia.

Tässä sarjassa ihmiset kertovat, miten jaksavat paremmin. Eläkkeellä oleva sihteeri ja kielenkääntäjä Katri Mason, 81, joogaa.

1. Mieli rauhoittuu ja ratkaisee.

Ensimmäisestä joogatunnistani on lähes 50 vuotta. Ystäväni houkutteli minut mukaansa iyengar-joogatunnille, koska minulla oli kuulemma niin huono ryhti.

Olin koulussa lukutoukka ja voimistelu oli mielestäni karmeaa. Jooga kuitenkin tempaisi minut heti mukaansa. Puolentoista tunnin harjoituksen jälkeen koko olemus oli tehnyt työtä. Loppurentoutus tuntui vapauttavalta.

Joogaharjoituksessa yhdistyy fyysinen harjoitus, hengitys ja mielen hiljentyminen. Erityisen tärkeää hiljentyminen on sellaisina hetkinä, kun mielessäni pyörii jokin ratkaisemista vaativa asia.  

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Jooga on ainaista etsimistä ja löytämistä, eikä siinä koskaan tarvitse ajatella olevansa valmis.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

2. Jooga opettaa luopumaan.

Jooga on opettanut minut hellittämään. Aktiivisen harjoituksen jälkeen rentoudutaan ja päästetään irti harjoituksesta.

Minulle hellittäminen tarkoittaa myös päästämistä irti turhista tavoitteista ja rajoitteista. Vanhemmiten on aika luopua monista asioista, ja uskon, että se käy minulta joogan ansiosta luontevammin.

Ei jooga silti niin toimi, etten kapinoisi koskaan. Aikoinaan kapinoin paljon työelämässä tapahtuneita muutoksia vastaan, ja liikuntakyvyn menettämistä tuskin ottaisin vastaan tyynesti. Joogan ansiosta minun on kuitenkin helpompi hyväksyä se, mitä tulee.

Joogan myötä myös tarve jäsentää elämänkatsomustani dogmien varaan on hävinnyt.

3. Rakennan hyvinvointini itse.

Fyysisellä hyvinvoinnilla on iso vaikutus mieleen. Ihminen on kokonaisuus. Harrastukseni on auttanut minua ymmärtämään, että voin tehdä paljon hyvinvointini eteen.

Kärsin nuorempana selkävaivoista, mutta joogan avulla ne ovat pysyneet poissa.

Teen joogaharjoituksen kolme tai neljä kertaa viikossa, useimmiten aamulla. Jotkut harjoitukset, esimerkiksi hartiaseisonta, luontuvat paremmin iltapäivisin.

Polveni ovat nivelrikkoiset, mutta lihakseni ovat niin hyvässä kunnossa, että liikun vaivatta. Vain pitkistä lenkeistä on täytynyt luopua. Iän myötä minulle on tullut yhä tärkeämmäksi kuunnella omaa kehoani ja antaa sille sitä, mitä se tuntuu tarvitsevan.

Katso täältä video, jossa Katri joogaa.

Artikkeli on julkaistu Kodin Kuvalehden numerossa 10/2015.

Sisältö jatkuu mainoksen alla