Kiasman intendentti Marja Sakari etsii työkseen hämmentäviä teoksia.

Yhdessä huoneessa kiemurtelee eläviä matoja lasilaatikossa, toisessa pelataan pimeässä videopeliä. Molempien huoneiden teokset ovat osa Kiasman ARS17-taidenäyttelyä. Mistä näyttelyn kuraattori tietää, mikä on nykytaidetta, jota juuri nyt kannattaa esitellä, intendentti Marja Sakari?

”Avainasemassa on ajatuksien herääminen. Hyvä teos ei anna suoria vastauksia, vaan sen merkitystä ja sanomaa pohtii vielä usean katselukerrankin jälkeen”, Marja Sakari vastaa.

Näyttelyssä syntynyt hämmennys voi siis kertoa onnistuneesta taiteesta. Taideteos ei jätä kylmäksi, vaan herättää tunteita.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Perinteinen kauneuskäsitys ei nykytaiteessa päde, Sakari selventää. Kaunista ulkoasua tärkeämpää on mietitty kokonaisuus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Sen Sakari huomasi etsiessään Kiasmaan teoksia Los Angelesissa. Erään gallerian takahuoneesta löytyi sattumalta taiteilija Yung Jaken töitä.

”Galleristi ryhtyi kertomaan, kuinka Jake käsittelee teoksissaan urbaania ympäristöä, räppää ja sanoo syntyneensä netissä vuonna 2011. Tarinasta alkoi syntyä todella jännittävä keitos.”

Lopulta Yung Jaken työt olivat Sakarista niin kiinnostavia, ettei niitä millään voinut jättää näyttelyn ulkopuolelle. Selkeä taiteen merkki siis.

Digitaaliseen taiteeseen keskittyvä ARS17-näyttely Kiasmassa 10.9.

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla