​On arvioitu, että 40 prosenttia ihmisistä tuntee olevansa yksinäinen jossain vaiheessa elämäänsä. Siitä huolimatta harva ymmärtää, miten paljon yksinäisyys meihin vaikuttaa.

1. Yksinäisyys ei riipu ystävien määrästä.

Yksinäisyys riippuu täysin ihmissuhteidesi subjektiivisesta laadusta. Siis siitä, tunnetko itse olevasi sitoutunut ympärilläsi oleviin ihmisiin tunnetasolla vai et.

2. Yli 60 prosenttia yksinäisistä on naimisissa.

Avioparit tuntevat olonsa yksinäiseksi, kun he eivät enää jaa syvimpiä tunteitaan ja ajatuksiaan toistensa kanssa. Tällaisissa suhteissa olevat ihmiset uskovat, että heidän puolisonsa ei voi tarjota heille niin syvällistä yhteyttä kuin he haluaisivat.

3. Yksinäisyys vääristää käsityksiämme ihmissuhteista.

Tutkimuksissa on havaittu, että kun ihmisiä pyydetään muistelemaan hetkeä jona he ovat tunteneet itsensä yksinäisiksi, he alkavat arvioida ihmissuhteitaan uudelleen. Vääristyneet mielikuvat johtavat siihen, että yksinäiset ihmiset vetäytyvät entistä enemmän muiden seurasta.

4. Yksinäisyys tuntuu kylmältä.

Kirjaimellisesti. Tutkimusten mukaan ihminen arvioi huoneen lämpötilan huomattavasti totuutta kylmemmäksi, kun hän muistelee aikaa jona on ollut yksinäinen. Yksinäisyyden muistelu laski jopa tutkittujen ihon lämpötilaa. Tutkijat arvioivat ilmiön johtuvan siitä, että menneisyydessä heimon ulkopuolelle sulkeminen tarkoitti myös poistumista tulisijan luota.

5. Yksinäisyys aiheuttaa voimakkaita reaktioita kehossa.

Yksinäisyys lisää verenpainetta ja kolesterolia. Se aiheuttaa meissä myös fyysistä ja psykologista stressiä. Pitkäaikainen yksinäisyys lisää myös sydän- ja verisuonitauteihin sairastumisen todennäköisyyttä juuri siksi, että ihmisen keho on jatkuvassa stressitilassa.

6. Yksinäisyys on yhtä vaarallista kuin tupakointi.

Edellä mainittujen syiden vuoksi tutkijat ovat päätyneet siihen tulokseen, että yksinäisyys on terveydelle yhtä suuri riski kuin tupakointi. Eräiden tutkimusten mukaan pitkäaikainen yksinäisyys lisää ennenaikaisen kuoleman riskiä jopa 14 prosenttia.

 

Lähde: Psychologytoday.com