Eron jälkeen on omaa aikaa enemmän. Joskus se tuntuu hyvältä, joskus pahalta.
Eron jälkeen on omaa aikaa enemmän. Joskus se tuntuu hyvältä, joskus pahalta.

Ero on yksi stressaavimmista elämänmuutoksista. On tapoja, joilla voit auttaa itseäsi selviytymään siitä paremmin.

1. Pura ongelmavyyhti osiin.

Listaa ongelmat ja tehtävät konkreettisesti paperille. Jos olet väsynyt, lepää. Alakuloon auttavat lepo ja ulkoilu.

2. Hoida itsesi fyysisesti kuntoon.

Pidä huolta kunnostasi ja varaa tarvittaessa aika lääkärin vastaanotolle.

3. Tutustu itseesi.

Siihen voi nyt olla enemmän aikaa kuin koskaan.

4. Osallistu eroryhmään, jos kaipaat vertaistukea.

5. Jatka liikuntaa tai aloita se mahdollisuuksien mukaan.

Liikunta on hyvä lääke myös henkiseen hyvinvointiin.

6. Muista, että alkoholi yleensä vain lisää ongelmia.

7. Kerää onnistumisia.

Voi löytää niitä harrastuksista, lasten kanssa puuhailusta tai muusta itsellesi mieleisestä asiasta.

8. Huomaa, että lapsi reagoi, jos äiti tai isä reagoi.

Kun vanhempi voi paremmin, lapsikin voi paremmin. Jos lapsen oireilu jatkuu, ota yhteyttä neuvolaan.

9. Keskity olennaiseen.

Hoida exän kanssa vain pakolliset asiat, jos se on helpointa.

10. Anna itsellesi aikaa.

Hyväksy, että toipuminen ei tapahdu hetkessä. Ota tarpeen mukaan etäisyyttä eron jälkeen tavallisiin tunteisiin, vihaan ja katkeruuteen.

Asiantuntijana elämäntapavalmentaja Kirsi Kuismin.