Kukaan ei ole täydellinen, mutta kun omat viat hyväksyy, itsestä on helpompi pitää. Psykologian professori Susan Krauss Whitbourne auttaa sinut alkuun.

Itsetuntosi on hyvä, jos hyväksyt itsesi sellaisena kuin olet etkä vain sellaisena kuin haluaisit tulevaisuudessa olla. Itsensä hyväksyvä ihminen osaa suhteellistaa: vikasi eivät tee huonoa ihmistä, mutta niistä voi oppia.

Sekä huonojen että hyvien puolien hyväksyminen itsessä tekee hyvää mielenterveydelle, kirjoittaa psykologian professori Susan Krauss Whitbourne blogissaan Psychology Today -lehden sivuilla. Hän listasi kymmenen askelta lempeämpään oloon.

1. Lakkaa pelkäämästä epäonnistumista

On hyvä taito osata tarkastella omia vikoja kriittisesti ja hyväksyen. Älä mieti, että mokasit taas. Mieti, että ensi kerralla menee jo paremmin. Silloin et vaivu itseinhoon.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

2. Nauti onnistumisista

Kun olet hoitanut jonkin homman hienosti, älä pelkää myöntää sitä. Pieniäkin onnistumisia voi juhlia. Jos puoliso tai lapsi kehuu valmistamaasi ruokaa, pysähdy hetkeksi ja anna kehun painua mieleesi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla

3. Huomaa peilistä kauniskin

Mahaan on ehkä kertynyt ylimääräistä, mutta entäpä kauniit silmäsi tai kiiltävä tukkasi? Keskitymme liian usein "vikoihin", vaikka voisimme havahtua huomaamaan myös hyvät puolemme.

4. Mene treffeille itsesi kanssa

Mene elokuviin, konserttiin tai illalliselle lempiravintolaasi. Vietä aikaa yksin ja ole läsnä hetkessä omine ajatuksinesi.

5. Ole kärsivällinen

Muutos ei tapahdu hetkessä. Et ole ehkä niin urheilullinen kuin haluaisit olla, mutta se on ihan ok. Anna itsellesi aikaa. Jos huomaat koko ajan piiskaavasi itseäsi väliin jääneen lenkin takia, madalla tavoitettasi.

6. Unohda ulkonäkösi

Yritä viettää päivä meikittä tai loju koko sunnuntai pyjamassa. Mieti, miltä sinusta tuntuu olla itsesi kanssa ilman, että mietit koko ajan, mitä joku muu sinusta ajattelee.

7. Älä vatvo mennyttä

Saatat harmitella ystävälle sanottuja rumia sanoja, mutta et saa niitä enää takaisin. Älä siis vello menneisyydessä. Ota opiksesi ja yritä vaikka (vielä kerran) pyytää anteeksi.

8. Lakkaa vertailemasta

Kun itsetunto on alimmillaan, ajattelet helposti, että kaikki muut ovat parempia ja kauniimpia kuin sinä. Jep, joku tutuistasi on varmasti sinua etevämpi leipoja tai juoksija, mutta mitä sitten? Se ei tee sinusta huonompaa ihmistä. Kaikilla on vahvuutensa – ja heikkoutensa.

9. Nauti persoonastasi

Mieti, mistä piirteistä et pidä itsessäsi. Oletko mielestäsi kömpelö, liian jahkaileva tai suorapuheinen? Selvä. Muista sitten, että se ei tarkoita, että olisit arvoton.

10. Tykkää itsestäsi mahdollisimman paljon

Harva on itseensä täysin tyytyväinen koko ajan, mutta ehkä voit vähitellen oppia pitämään suurimmasta osasta luonteenpiirteitäsi ja ulkonäköäsi.

 

Lähde: Psychology Today

Meidän tulisi mahdollisuuksien mukaan opetella ratkaisemaan ongelmamme, sillä ne antavat meille luottamusta itseemme, saamiseemme ja kykyymme kehittyä ja kasvaa.

Olen loputtoman kiinnostunut kehittämisestä ja utelias hakemaan ylivoimaisiltakin vaikuttaviin ongelmiin ratkaisuja. Uskon, että asenne vaikuttaa kaikkeen. Jos uskomme, että löydämme ratkaisuja elämämme ongelmiin, me löydämme.

Sisältö jatkuu mainoksen alla