Riittämättömyyden tunne kuluttaa kunnon ihmistä, mutta keskeneräisyyden kanssa voi oppia elämään. Pysähdy opettelemaan.

1. Huomaa hetket, jolloin tunnet riittäväsi.

Missä silloin olet? Kenen kanssa? Kun keskityt siihen, mikä on hyvin, se kasvaa.

2. Noteeraa myös riittämättömyyden hetket.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Havainnoi, miltä silloin tuntuu. Kun hyväksyt täydellisesti vaikeat tunteet, ne muuttuvat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

3. Älä odota jotain, minkä jälkeen riittäisit.

Tuntuuko, että kelpaat ja voit elää täysipainoisesti vasta, kun olet suorittanut taas yhden kurssin tai hankkinut uuden taidon? Pysähdy ja kerro itsellesi, että riität juuri tuollaisena. Jos haluat opiskella, tee se, mutta se ei vaikuta siihen, miten hyvä ja riittävä olet.

4. Vaikeina hetkinä ajattele voimalauseita: Minä riitän.

Tai tätä: Tässä hetkessä ei ole mitään hätää. Tämäkin menee ohi.

Tai jenkkiläisittäin: ”I’m good enough, smart enough, doggone it people like me!” eli minä kelpaan, älliä riittää ja, helkkari sentään, ihmisethän tykkäävät minusta!

5. Armahda itsesi.

Jokainen tekee virheitä ja on joskus riittämätön. Kun menet nukkumaan, sano: ”Annan itselleni anteeksi.” Kuulostaa banaalilta, mutta toimii.

Sisältö jatkuu mainoksen alla