Kärsitkö kaamosmasennuksesta? Tehokas apu siihen on valohoito. Näiden vinkkien avulla lievität oireitasi.

Kaamosmasennuksella tarkoitetaan yleensä loka- tai marraskuussa alkavia ja maaliskuussa helpottavia masennusoireita. Kaamosoireista kärsivä voi tuntea itsensä surulliseksi, väsyneeksi ja ärtyneeksi.

Parhaiten kaamosmasennukseen tehoaa valo. Tutkimusten mukaan noin neljä viidestä kaamosmasennuksesta kärsivästä toipuu oireista saatuaan riittävästi kirkasvalohoitoa.

Näin otat valohoitoa oikein:

Mikä tahansa valo ei auta. Jotta valohoidosta saisi apua masennusoireisiin, lampun on oltava riittävän kirkas. Valohoitoon käytettävän kirkasvalolampun valovoiman tulisi olla vähintään noin 2500 luksia. (Normaali kotivalaistus on noin 50 luksia ja toimiston valaistus noin 500 luksia.)

Vietä valossa riittävästi aikaa. Kirkasvalolampun  (2 500–10 000 luksia) paisteessa pitäisi viettää päivittäin 30–60 minuuttia.

Aamu on valohoidolle parasta aikaa. Lamppu kannattaa sijoittaa aamiaispöytään, sillä valohoito on tehokkainta, kun sitä ottaa heti aamusta.

Jatka hoitoa riittävän pitkään. Jos vaikutukset eivät näy heti, ei kannata hermoilla. Kaamosmasennuksen oireet alkavat lieventyä vasta viikon kuluttua valohoidon aloittamisesta. Kaamosmasennuksen oireet uusiutuvat tavallisesti 1–3 viikon kuluttua valohoidon päättymisestä. Sen vuoksi valohoitoa kannattaa jatkaa 1–2 viikon jaksoina tai keskeytyksettä vähintään viitenä aamuna maaliskuuhun saakka.

Muista myös liikunta. Säännöllinen liikkuminen lisää valohoidon tehokkuutta. Ulkoilu kirkkaassa auringonvalossa vähentää kaamosmasennuksen ja kaamosrasituksen oireita.

Pakokin voi pelastaa. Jotkut karkaavat kaamosta pakoon etelään. Aurinkomatkan elvyttävä vaikutus kestää pari viikkoa paluun jälkeenkin.

Lähde: Duodecim