Unenlaatua ja nukahtamista voi helpottaa ilman lääkkeitä.

1. Keskity hengitykseen.

Oikeanlainen hengittäminen voi parantaa unenlaatua. Nimellä 4-7-8 tunnettu hengitysharjoitus johtaa tutkitusti parempiin uniin. Tekniikalla on parasympaattista hermostoa rentouttava vaikutus, mikä johtaa nopeampaan nukahtamiseen.

Tee näin: sulje suu, hengitä nenän kautta sisään ja laske samalla mielessäsi neljään. Pidätä hengitystä, kunnes olet laskenut seitsemään. Puhalla ilma suun kautta ulos ja laske mielessäsi kahdeksaan. Toista kolme kertaa.  

2. Paljasta jalat.

Moni pitää varpaat visusti peiton alla, koska se tekee olon turvalliseksi. Nukahtaminen kuitenkin helpottuu, kun annat jalkojen jäädä peiton ulkopuolelle. Kehosi lämpötila alkaa luonnostaan laskea ennen kuin nukahdat, ja pienenkin ruumiinosan altistaminen makuuhuoneen viileydelle auttaa nukahtamaan vielä nopeammin.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

3. Vältä kirkkaita valoja.

Television, älypuhelinten ja tietokoneiden sinertävä valo voi häiritä unihormoni melatoniinin tuotantoa kehossasi. Päätä, ettet katso puhelinta enää sängyssä. Telkkarikin kannattaa sulkea hyvissä ajoin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

4.  Syö leipää ennen nukkumaanmenoa.

Tutkimuksen mukaan hiilihydraattien nauttiminen illalla voi johtaa hyviin yöuniin. Syö illalla pala leipää tai vaikka täysjyvämuroja.

5. Panosta tuoksuihin.

Miamin yliopiston tutkijoiden mukaan laventelin tuoksu hidastaa sydämen sykettä ja verenpainetta. Se rentouttaa parasympaattista hermostoa ja rentouttaa. Ripottele siis laventeliöljyä lakanoille tai laita tuoksupussi yöpöydälle.

6. Noudata 90 minuutin sääntöä.

Nukkuessamme aivot käyvät läpi monta 90 minuutin pituista kierrosta. Kierroksen keskellä herääminen voi olla hankalaa ja saatat olla uninen koko päivän. Mieti, monelta sinun on herättävä aamulla ja laske siitä kellonajasta taaksepäin 90 minuuttia kerrallaan. Jos siis heräät seitsemältä, mene nukkumaan kymmeneltä tai puoli kahdeltatoista.

 

Lähde: lifehack.org

 

Vierailija

Kuulin juuri kommentit radiossa unitutkijan suusta, että keho pyrkii alentamaan lämpötilaa juuri ennen nukahtamista ja se ei onnistu, jos jalat viileät. Vanha neuvo, villasukat jalkaan, on siis ihan tutkimuksenkin mukaan hyvä tapa helpottaa nukahtamista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla