Himoliikkujat innostuvat nyt monipuolisesta triathlonista. Laji sopii myös perusliikkujalle, kunhan malttaa aloittaa varovasti.

Vielä jokin aika sitten maraton oli se juttu, josta tavalliset liikkujat innostuivat. Enää pelkkä juoksu ei riitä: yhdistelmälaji triathlon on nyt kaikkien huulilla.

Triathlonissa uidaan, pyöräillään ja juostaan peräkkäin, tässä järjestyksessä. Taukoja ei ole, vaan uinnista loikataan suoraan pyörän selkään. Vaihtoon kuluneet sekunnit lasketaan loppuaikaan.

Miksi niin vaativalta kuulostava liikunta houkuttelee peruskuntoilijoita?

”Triathlon tarjoaa erilaisia haasteita kuin pelkkä maraton. Sen lajit tukevat toisiaan, mutta jokainen niistä vaatii lihaksistolta eri asioita”, kuvailee triathlonisti Kaisa Lehtonen.

Lehtonen on 34-vuotias helsinkiläinen urheilija ja ravitsemuksen asiantuntija. Hän on voittanut lukuisia triathlonin Suomen mestaruuksia ja nousi kesällä pronssille pitkän matkan MM-kilpailuissa Ruotsissa. Viime vuonna hän voitti pitkän matkan MM-hopeaa.

Lehtonen rakastui triathloniin lukioikäisenä. Parasta triathlonissa on hänen mielestään monipuolisuus.

”Vaikka joku lajeista välillä tympisi, toinen innostaa. Triathlonissa hienoa on se, että se sopii perusliikkujille, mutta on vaikeimmillaan äärimmäinen haaste myös ammattiurheilijoille.”

Ja haaste triathlonin täysmatka todella on. Lehtonen osallistuu parhaillaan Barcelonassa järjestettävään Ironman-kisaan. Sen matkat hengästyttävät jo luettuna: 3,8 kilometriä uintia ja 180 kilometriä pyöräilyä, minkä päätteeksi tempaistaan vielä maraton eli hitusen yli 42 kilometriä.

Kuka tahansa pystyy siihen

Vaikka huipputason triathlon vaatii urheilijoilta valtavasti, perusliikkujan ei kannata säikähtää ja hylätä haaveitaan. Suoritettavat matkat voi nimittäin räätälöidä oman lähtötason ja kunnon mukaan.

”Kuka tahansa terve ihminen voi lähteä treenaaman lyhyitä matkoja”, Lehtonen vakuuttaa.

Virallisista triathlonmatkoista lyhyin on sprinttimatka (750 metriä uintia, 20 kilometriä pyöräilyä ja viisi kilometriä juoksua). Lyhyemmilläkin matkoilla voi kuitenkin kisata. Esimerkiksi Helsinki City Triathlon on tarkoitettu aloittelijoille: ensin kauhotaan vedessä 300 metriä, sitten pyöräillään 10 kilometriä ja lopuksi juostaan kolme kilometriä.

”Seuraava kiva haaste on olympiamatka. Se on rankempi, mutta parin vuoden harjoittelulla ihan mahdollinen perusliikkujalle”, Lehtonen sanoo.

Erilaisia triathlon-treeniryhmiä on Suomessa jo paljon, mutta lajin voi aloittaa myös itsekseen. Yksi asia kannattaa kuitenkin ottaa huomioon heti alussa.

”Jos ei ole ikinä harrastanut uintia, kannattaa käydä uintikurssilla. Niitä järjestävät esimerkiksi seurat ja uimahallit. Useimmat tarvitsevat uintiin vähän apua, sillä se on tekniikkalaji”, Lehtonen vinkkaa.

Pyöräily ja juoksulenkit ovat helpompia ja tutumpia lajeja, mutta nekin on syytä aloittaa kevyesti. Pyöräilyssä pitää kiinnittää huomiota ajoasentoon. Aloittelija ei tarvitse kallista kilpapyörää, vaan lyhyisiin kisoihinkin voi lähteä peruspyörällä. Juoksussa tärkeintä ovat hyvät kengät.

Lähde liikkeelle rauhassa

Lehtonen neuvoo treenaamaan lajeja vuorotellen. Pikkuhiljaa niitä voi myös yhdistää.

”Jos ei ole tottunut siirtymään lajista toiseen, jalat saattavat tuntua alkuun puupölkyiltä pyöräilyn jälkeen. Siksi voi totutella ja juosta pyörälenkin välillä vaikkapa 10 minuuttia.”

Liian innokas alkutahti johtaa kuitenkin väsymiseen, mikäli liikunnan harrastaminen on aiemmin ollut vähäisempää. Maltti on triathlonissa valttia, ja treenimäärää lisätään varovasti.

Lajien yhdistelyä ei silti pidä säikähtää. Triathlonin etu piilee nimittäin siinä, että loukkaantumisen riski on lajissa melko pieni vaikkapa maratonjuoksuun verrattuna. Pyöräily ja uinti ovat pehmeitä lajeja ja tasoittavat juoksun kovuutta.

Triathlonin houkuttelevuutta lisää myös se, että sitä voi harrastaa Suomenkin olosuhteissa ympäri vuoden. Kisoja on vain kesäaikaan, mutta talvella voi hioa uintia halleissa ja juosta mahdollisuuksien mukaan sisällä tai ulkona. Pyöräilykuntoa voi pitää yllä vaikkapa spinning-tunneilla.

”Vikat syyskelit kannattaa ehdottomasti hyödyntää juuri nyt! Maastopyörällä vain metsää kohti ja sitten pieni juoksulenkki siellä.”

Esimerkin treeniohjelmasta löydät täältä.

Triathlon-seuroista löydät tietoa täältä.

 

// Kaisa Lehtonen tuli Barcelonan Ironman-kisassa toiseksi ja teki samalla suomalaista historiaa alittamalla ensimmäisenä naisena yhdeksän tunnin rajan. KK onnittelee!