Tutkimusten mukaan kasvien kanssa puuhastelu parantaa mielialaa jo viiden minuutin jälkeen.
Tutkimusten mukaan kasvien kanssa puuhastelu parantaa mielialaa jo viiden minuutin jälkeen.

Parasta mielenterveyden hoitoa ja hikikin tulee! Puutarhaterapia ja muu kasvien kasvattaminen kannattaa, tässä kahdeksan sen erinomaista tulosta.

1. Stressi vähenee.

Puutarhanhoito poistaa stressiä. Näin Kodin Kuvalehden puutarhakyselyyn vastanneet lukijat kertovat:

”Fyysinen tekeminen tuntuu hyvältä: maan kääntäminen, mullan roudaaminen, vuohenputkien riipiminen. Kauniin puutarhan katsomisesta tuleva ilo on ihan valtava. Puutarhanhoito on opettanut myös kärsivällisyyttä. Viisi vuotta on pihalla lyhyt aika.” – Sirkku

”Se on parasta mielenterveyden hoitoa.” – Heli

”Kävellä hiljalleen kesäiltana omassa pihassa ja värkkäillä kaikenlaista. Se on parasta mielenterveyden hoitoa.” – Heli

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

2. Kunto kohenee.

Puutarhaharrastajat ovat myös keskivertoväestöä aktiivisempia liikkujia. Pihalla hyöriessä ja kasveja istutellessa lihaskunto, tasapaino ja motoriikka paranevat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

3. Sydän kiittää.

Verenpaine ja pulssi laskevat jo vartin pihalla rapsuttelun jälkeen. Ei siis tarvitse jaksaa kerralla pitkiä urakoita.

4. Mieliala paranee.

Puutarhanhoito parantaa mielialaa jo viiden minuutin jälkeen. Kannattaa siis vaikka pelkästään pistäytyä pihalla!

”Lumoutuminen puutarhasta kiinnittää huomiosi ympäristöön, pois omista ajatuksistasi ja vaikeuksistasi.” – Tutkija Erja Rappe

5. Ulkoilma piristää.

Kesäauringosta saat D-vitamiinia, ja raikas ilma virkistää ajatuksia. Lisäksi puutarhanhoidosta voi tulla laatuaikaa kumppanin kanssa.

”Rikkakasvien niitto ja kasvimaan kääntö käyvät kuntoilusta.” – Jarno Mällinen

”Kun vaimo pyytää puutarhatöihin, olen ensin vastahankaan, mutta usein homma muuttuu tunnelmalliseksi yhdessä puuhasteluksi – varsinkin  kesäiltana hämärän laskeutuessa. Ruohonleikkuu tuottaa minulle tyydytystä siinä vaiheessa, kun katselen työni jälkeä. Rikkakasvien niitto ja kasvimaan kääntö puolestaan käyvät kuntoilusta. Hiki valuu ja lihakset tärisevät.” – Kirjailja-muusikko Jarno Mällinen

6. Puolustus pelaa.

Vietämme suuren osan elämästämme hyvinkin hygienisessä ympäristössä. Siksi altistus luonnon mikrobeille on hyväksi immuunipuolustukselle.

7. Lautanen vihertää.

Ruokavalio monipuolistuu, kun kasvatat hyötykasveja. Satokaudella ruokalajit voivat olla jopa enimmäkseen puutarhan inspiroimia, mutta pakastimeenkin riittää puutarhasta syötävää.

8. Luovuus kasvaa.

Puutarhanhoito ja pihalla puuhastelu tukevat luovuutta, kertoo luovuusvalmentaja Krista Launonen.

”Kaikki käsillä ja jaloilla tekeminen edistää luovuutta: metsässä samoileminen, seinän maalaaminen, kitaran rämpyttely, rikkakasvien kitkeminen, perennojen istuttaminen. Puuhastelun pitää olla mieluisaa ja suhteellisen helppoa.”

Helppo ja mieluisa toiminta vie flow-tilaan, jossa ajatus alkaa juosta ja aika menettää merkityksensä. Flow-tila lisää luovuutta ja mielen hyvinvointia. Omaan napaan tuijottaminen unohtuu ja ideat virtaavat.

”Mene luontoon tai puutarhaan, kun ideoit.” – Krista Launonen

”Huonoin mahdollinen paikka innovoida on työpaikan työpiste. Mene luontoon tai puutarhaan, kun ideoit”, Launonen kehottaa.

Jutun lähteet: dosentti, viherympäristöjen hyvinvointivaikutusten asiantuntija Erja Rappe Ikäinstituutista sekä Luontoon.fi. Juttu on julkaistu Kodin Kuvalehden numerossa 07/2017.

Viherpeukaloksi ilman pihaa!

Hyvinvointia tuovat myös sisällä kotona kasvavat huonekasvit, niiden vaaliminen ja kasvun seuraaminen. Ikkunalaudalla voit kokeilla pienten vihannesten, kuten retiisien, salaatin tai pinaatin, kasvatusta. Jos innostus tosissaan iskee, parvekkeella ja ikkunalaudalla voit kasvattaa vaativiakin kasveja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla