Jännittämisestä ei tarvitse vapautua. Riittää, että sitä oppii sietämään.

Pitäisi pitää puhe tai pyöräyttää pieni power point -esitys, kun se taas alkaa: suu kuivuu, kädet hikoavat ja sydän jyskyttää. Ääni alkaa väristä ja kaulalla helottavat punaiset läiskät. Apua, kaikki näkevät, miten hurjasti jännitän!

Kuulostaako tutulta? Et ole yksin. Jopa 70 prosenttia suomalaisista on joskus jännittänyt esiintymistä. Monet jännittävät erityisesti sitä, että muut huomaavat jännityksen.

"On poikkeuksellista, jos ihminen ei esiintyessään koskaan jännitä."

"Jännittämistä hävetään ja peitellään. Sitä pidetään häiriönä, vaikka jännittäminen on luonnollinen osa elämää. Pikemmin on poikkeuksellista, jos ihminen ei esiintyessään koskaan jännitä", sanoo psykologi, psykoterapeutti Minna Martin.

Usein jännittäjä vaatii itseltään liikaa. Taustalla voi myös olla ikäviä lapsuus- ja nuoruusiän kokemuksia. Asiaton huutelu tai harmittomaksi tarkoitettu palaute saattaa jäädä möröksi mieleen ja vaikuttaa esiintymistilanteisiin lopun ikää: "Muuten hyvä esitys, mutta kylläpä sinua jännitti!"

Jännittämisestä voi saada voimaa

Minna Martinilla on kuitenkin hyviä uutisia jännittäjille: normaalista jännittämisestä ei tarvitse parantua. Ei haittaa, että punastuu ja änkyttää. Aina oireet eivät edes näy ulospäin. Tavoitteena on oppia sietämään jännittämistään.

"Kun hyväksyy sen, että jännittää, lievittyvät myös oireet. Jännityksen jännittämisestäkin voi oppia eroon."

Jännittämisestä voi olla myös hyötyä. Sen voi muuttaa voimavaraksi. Kun ihminen jännittää esimerkiksi esiintyessä, hermostuminen kertoo siitä, että hän pitää kyseistä asiaa tärkeänä. Yhdentekeviä juttuja ei tarvitse hermoilla.

"Aivot saavat jännittäessä paremmin verta ja aistit terävöityvät."

"Jännittäminen on fyysisesti lähellä innostumista. Aivot saavat jännittäessä paremmin verta ja aistit terävöityvät. Kun jännitystä hienosäätää mielessään innostuksen puolelle, innostus tarttuu kuulijoihinkin. Esimerkiksi työhaastattelussa pienestä ylivireydestä on hyötyä. Jännittäessään ihminen on tosissaan, ja se huomataan", Minna Martin sanoo.

Jännittämistä voisi hänen mielestään suorastaan harjoitella. Ainakin siitä pitäisi puhua enemmän jo päiväkodeissa ja kouluissa. Lapset voisivat esimerkiksi miettiä, miltä jännittäminen tuntuu kehossa. Hävettävästä asiasta tulisi aivan tavallinen.

"Kun lapset harjoittelevat koulussa esiintymistä, heille voisi samalla opettaa hyvän yleisön tarvitsemia taitoja. Ikäviä kommenttejaan ei tarvitse huudella ääneen. 70 prosentilla sosiaalisten tilanteiden peloista kärsivistä nuorista on taustalla kiusaamista", Minna Martin sanoo.

Ole armollinen

Monen jännittäjän sisällä asuu taitava esiintyjä, joka voi oppia jopa pitämään esillä olosta, kunhan pahin jännäily tasoittuu esimerkiksi hengitysharjoituksilla. Joillakin helpottaa parhaiten reipas liikunta.

Joskus jännittäminen voi olla niin voimakasta, että se lähes lamaannuttaa. Jos opiskelija välttää kursseja, joissa joutuu esiintymään, kannattaa hakeutua ammattiauttajan puheille. Apua voi löytyä ryhmä- tai psykoterapiasta.

"Kaikkien ei tarvitse olla virtuoosimaisia yleisön viihdyttäjiä."

"Tärkeintä jännittämisestä kärsiville on tuntea myötätuntoa itseään kohtaan. Kaikkien ei tarvitse olla virtuoosimaisia yleisön viihdyttäjiä", Minna Martin sanoo.

"Opettele hyväksymään itsesi, niin jännittäminen ei tunnu enää niin isolta jutulta."

Hyvä keino on mennä asioiden edelle ja miettiä miltä tuntuu, kun jännittävä tilanne on jo ohitse. Power point -esitys sujuu sutjakammin, kun ajattelet nautinnollista olotilaa urakan jälkeen. Vaikka kädet vähän tärisisivät, saatat huomata, ettei se lopulta niin kauheaa ollutkaan.

Juttu on julkaistu Kodin Kuvalehdessä 21/2016.

Yksi Veetin opeista kuuluu: Nuku rakkaidesi vieressä, jos se suinkin on mahdollista. Vaadi, että sinua silitetään.
Yksi Veetin opeista kuuluu: Nuku rakkaidesi vieressä, jos se suinkin on mahdollista. Vaadi, että sinua silitetään.

Veeti on yritetty ostaa yli 7 000 euron hintaan Venäjälle, mutta turhaan. Kissa venyttelee ja saunoo mieluummin kotona, sillä parhaat nautinnot ovat usein aika arkisia.

Noiden silmien katsetta en unohda koskaan, sanoi arvovaltainen tuomari.

Hän ei puhunut mielitietystään, vaan kissasta.

Hän oli ehkä oikeassa.

Tuusulalainen Lumikissan Nopsajalka eli siperiankissa Veeti arvioitiin maailman kauneimmaksi kissaksi Haagin kansainvälisessä kissanäyttelyssä viime vuonna.

Jos Veeti osaisi puhua, se kenties opettaisi kissan elämästä seuraavat seikat. Elämänohjeet pätevät mainiosti myös ihmisiin.

1. Tee parhaasi. Veeti osaa ottaa näyttelyissä poseerausasennon ja ilmeen, jossa se näyttää parhaimmalta. Se poseeraa myös kotona, jos sattuu kuulemaan kameran napsahduksen. Sitten se lähtee muihin puuhiin. Luota, että oman parhaan tekeminen riittää. Ethän voi tehdä enempää. 

2. Koko ajan tarvitse yrittää. Kun kisat ovat ohi, Veeti makaa, venyttelee ja menee saunan jälkilöylyihin. Muista sinäkin maata, venytellä ja saunoa.

3. Parhaat nautinnot ovat usein aika arkisia. Veeti juhli voittoaan katkaravuilla, joita sille ostettiin paluumatkalla laivan ravintolasta. Kotona se ummisti silmänsä nautinnosta työntäessään kuononsa kissanraksuihin. Sellaista elämä on, aika arkista, ja hyvä niin.

4. Ethän ylpisty. Veetistä on maalattu Koreassa taulu. Taiteilija löysi kissan kuvan Facebookista ja piti kissaa niin kauniina, että päätti ikuistaa sen maalaukseen. Huomio voi tehdä kenestä tahansa turhamaisen. Siksi kannattaa pitää neljä tassua tai kaksi jalkaa maassa.

5. Älä satuta muita. Veetin omistaja Jaana Sivén sanoo, ettei Veeti koskaan kynsi tai näyki ketään. Älä sinäkään tee niin.

6. Kehitä itseäsi. Veeti tekee sen kiipeilemällä kiipeilypuissa. Koskaan ei ole liian myöhäistä oppia jotakin uutta. Kiipeä, konkreettisesti tai vertauskuvallisesti. 

7. Pidä yhteyttä ystäviisi. Veetillä on kotona 11 kissakaveria. Se on jo aika paljon, mutta jokaisella pitäisi olla ainakin yksi hyvä ystävä. Toivottavasti sinullakin.

8. Muista juuresi. Voiton jälkeen Veeti on saanut kosiopyyntöjä ympäri maailmaa. Se on kutsuttu Kiinaan ja yritetty ostaa yli 7000 eurolla Venäjälle. Mutta jos rakkaat asuvat tavallisessa talossa tavallisessa taajamassa, miksi sieltä pitäisi lähteä minnekään. Pitäkööt palatsinsa.

9. Rakasta! Nuku rakkaidesi vieressä, kuten Veeti, jos se suinkin on mahdollista. Vaadi, että sinua silitetään. Kehrää, kun kosketus tuntuu hyvältä.

Parisuhteen onnen salaisuus puutarhakielellä: kastele kukkasia, älä rikkaruohoja.
Parisuhteen onnen salaisuus puutarhakielellä: kastele kukkasia, älä rikkaruohoja.

Älä anna rakkauden hukkua arjen kiireisiin. Listasimme monta hyvää keinoa löytää huuma uudelleen.

1. Kosketelkaa enemmän

Pitkään yhdessä olleet parit eivät yleensä halaa tai suutele tarpeeksi. Se kannattaa, sillä ihokosketus tuottaa aivoissa oksitosiinia eli mielihyvähormonia.

Kokeilkaa halata toisianne parinkymmenen sekunnin ajan muutaman kerran päivässä. Pussailkaa pitkään ja hartaasti nopeiden hyvästelysuukkojen sijaan.

2. Pitäkää teknologiapaussi

Puoliso kertoo työpäivästään, mutta katselet puhelintasi. Kuulostaako tutulta? Tutkimusten mukaan hälyttävän moni kokee älypuhelinten häiritsevän rakkauselämäänsä.

Sopikaa, että jätätte puhelimen ja television ainakin ruoka-aikoina ja makuuhuoneessa kokonaan pois.

3. Sano kiitos

Pitkän parisuhteen rutiinien keskellä toisen pienet teot alkavat tuntua itsestäänselvyyksiltä. Jos huomaat, että kumppanisi on ostanut lempijugurttiasi tai jaksanut ripustaa pyykit, kiitä häntä.

Kirjoittakaa kokeeksi joka päivä ylös kolme asiaa, josta olette kiitollisia, ja kertokaa ne toisillenne.

4. Vaihda nalkutus kehuihin

Kun asuu vuosia saman katon alla, on helppo sortua mäkättämiseen: et sitten taaskaan viitsinyt tyhjentää tiskikonetta.

Yrittäkää mieluummin keskittyä siihen, mitä toinen tekee hyvin. Puutarhakielellä se sanottaisiin näin: Kastele kukkasia, älä rikkaruohoja.

5. Muista harrastuksesi 

Jos suhteenne tuntuu passiiviselta, se voi johtua siitä, ettet ole tyytyväinen elämääsi. Tee säännöllisesti jotain, mistä nautit.

Kun tulet harrastuksesta kotiin innostuneena, olet myös parisuhteessa parhaimmillasi.

6. Huomioi kumppanisi kiinnostuksen kohteet

Et ehkä koskaan opi pitämään golfista tai innostumaan uusimmista älyvempaimista. Kun puolisosi tekee jotain, mistä on todella innostunut, tarkkaile häntä. Intohimo tekee ihmisestä kauniin.

7. Sovi tuplatreffit

Parisuhdeaikaa ei aina tarvitse viettää kahdestaan. Yhden tutkimuksen mukaan hyvän ystäväpariskunnan kanssa tuplatreffeillä käyminen auttoi pareja tuntemaan kiintymystä omaa kumppania kohtaan.

Kun näet puolisosi juttelevan ystävienne kanssa, saatat taas muistaa, miksi aikoinaan rakastuit häneen.

8. Flirttaile

Parisuhde on tasapainoilua: ihminen kaipaa turvaa, mutta myös jännitystä. Niiden yhdistäminen on haastavaa. Siksi hellä ja vihjaileva flirttailu kannattaa.

Saattaa tuntua hölmöltä lähettää punastuttava tekstiviesti aviopuolisolle, mutta se voi auttaa löytämään mahanpohjasta kadonneet perhoset.

9. Kerro, miltä sinusta tuntuu

Käyt kampaajalla ja vedät ylle kauneimman puserosi. Odotat, että puoliso huomaisi ja suutut, kun niin ei käy.

Parisuhteen lämmittely-yritys ei saa olla sanaton testi, jonka puolisosi voi joko läpäistä tai reputtaa. Älä oleta, että hän osaa lukea mieltäsi.

Ellet tunne välejänne läheisiksi, kerro siitä kumppanillesi. Vasta silloin voitte yhdessä pohtia, miten asia korjataan.

10. Määrittele treffi-ilta uusiksi

Treffien ei aina tarvitse tarkoittaa pöytävarausta kalliissa ravintolassa. Käykää vaikka iltakävelyllä ja jutelkaa päivästänne.

Treffit tarkoittavat aikaa, jolloin ette pidä toisianne vanhempina tai asuinkumppaneina, vaan ihmisinä, jotka olette valinneet jakamaan elämänne.

11. Älä odota mahdottomia

Nykykulttuuri on niin seksualisoitunutta, että parisuhde voi tuntua laimealta, jos se ei muistuta romanttisten elokuvien kiihkeitä kohtauksia. Kaikissa pitkissä parisuhteissa on hyviä ja huonompia ajanjaksoja. Muista, että rakkautta voi tuntea ja osoittaa monin eri tavoin.

Lähde: health.com