Itsekritiikki ei ole aina sama asia kuin perfektionismi. ”Ongelma ei ole se, että asettaa riman korkealle, vaan se, mitä tapahtuu, kun jää riman alle”, sanoo työterveyspsykologi Ronnie Grandell.
Itsekritiikki ei ole aina sama asia kuin perfektionismi. ”Ongelma ei ole se, että asettaa riman korkealle, vaan se, mitä tapahtuu, kun jää riman alle”, sanoo työterveyspsykologi Ronnie Grandell.

Liiallinen itsekritiikki voi rajoittaa elämää. ”Kun kritisoi itseään, on koko ajan stressitilassa”, sanoo psykologi Ronnie Grandell.

Tekisi mieli aloittaa jooga, mutta enpä taida. Olen kuitenkin jäykempi kuin kaikki muut.

Tästä ei tule ikinä mitään. Miksi suostuin koko projektiin?

Kuka nyt minusta tykkäisi? Turha edes yrittää löytää ketään.

Jos lauseet kuulostavat tutuilta, itsekritiikki saattaa vierailla usein ajatuksissasi.

”Tutkimusten mukaan 80 prosenttia ihmisistä kohtelee itseään ankarammin kuin ystävää”, sanoo Irti itsekritiikistä -kirjan kirjoittanut työterveyspsykologi Ronnie Grandell.

Hänen mukaansa itsekritiikkiä on kahdenlaista: rakentavaa oman toiminnan arviointia ja ankaraa itsensä soimaamista. Ensin mainitusta on hyötyä, jälkimmäisestä ei.

”On tärkeä tiedostaa, että itsekritiikki on inhimillistä. Kaikki kokevat sitä, toiset voimakkaammin kuin toiset. Piirteessä ei ole mitään outoa. Se on vain merkki siitä, että on inhimillinen ja välittää jostain”, Grandell sanoo.

Jännitämme, koska välitämme

Liialliseen itsekriittisyyteen on saattanut oppia, jos on kasvanut ympäristössä, jossa on vaadittu paljon ja suhtauduttu epäonnistumisiin ankarasti.

”Hyvin usein itsekritiikki iskee, kun mokaamme jotain, mikä on meille tärkeää.”

Myös turvaton kasvuympäristö voi altistaa ankarille ajatuksille. Jos ei ole saanut lapsena tarpeeksi lämpöä ja rakkautta, voi olla vaikeaa osoittaa sitä itselleen aikuisena.

Liika itsekriittisyys ei vaadi silti lapsuuden traumaa iskeäkseen. Se voi vaivata ketä tahansa.

”Hyvin usein itsekritiikki iskee, kun mokaamme jotain, mikä on meille tärkeää ja mistä välitämme”, Ronnie Grandell sanoo.

Hän käyttää esimerkkinä kymmeniä miljoonia levyjä myynyttä Barbara Streisandia, joka keikkaili New Yorkin Central Parkissa 1960-luvulla.

”Hän unohti tuolla keikalla muutaman sanan. Se oli hänelle niin kova paikka, ettei hän esiintynyt sen jälkeen 27 vuoteen.”

Grandellin mukaan tämä on hyvä esimerkki siitä, miksi itsekritiikki on niin haitallista: se voi estää ihmistä tekemästä asioita, jotka ovat hänelle tärkeitä.

Hyvin itsekriittinen ihminen saattaa haaveilla vaikka pianonsoiton aloittamisesta, mutta ajatella sitten, että antaa olla, olisin kuitenkin surkea.  Syntyy haitallinen kehä: kun asioita jättää tekemättä, niiden tekeminen käy usein entistä vaikeammaksi.

”Ihminen voi välittää niin paljon, että ei halua asioiden menevän pieleen.”

Joskus itsekriittisyys estää hakemasta kiinnostavaa työpaikkaa tai aloittamasta uutta harrastusta. Jos ihmissuhteet ovat olleet vaikeita, ihminen voi ajatella, ettei löydä koskaan ketään, joten turha edes yrittää.

”Idean ampuu alas ennen kuin sitä on edes pohtinut realistisesti.”

”Kun kritisoi itseään, on koko ajan stressitilassa.”

Usein kritiikki alkaa kaihertaa, kun tekee virheen töissä, tai joskus jo ennen kuin on päässyt uuden homman alkuun. Ei tästä tule kuitenkaan mitään, soimaava ääni sanoo.

”Silloin on tuskallista tehdä töitä.”

Maailma ei kaadu virheeseen

Kriittisyydestä voi oppia eroon, kunhan sen tunnistaa. Grandellin mukaan taipumus liialliseen itsekritiikkiin on tärkeä tiedostaa, koska sillä on yhteys masennukseen, sosiaaliseen ahdistukseen, syömishäiriöihin ja kovaan stressiin ja uupumukseen.

Lisäksi liika itsensä kritisointi nostaa stressitasoja kehossa.

”Kun kritisoi itseään, on koko ajan uhka- ja stressitilassa. Harva huomaa sitä itse ennen kuin joku muu huomauttaa.”

1. Tunnista

Itsekritiikkiin voi puuttua vain havaitsemalla sen. Yksi tapa on tarkkailla, millaisia ajatuksia päässä liikkuu, ja kuunnella niiden sävyä. Onko sävy kannustava vai soimaava? Sätitkö itseäsi jokaisesta virheestä? Ajatteletko usein, ettet pysty johonkin, koska olet huonompi kuin muut?

”Itsekritiikki on kuin cd, joka soi päässä kerta toisensa jälkeen. Usein samat ajatukset toistuvat eri tilanteissa”, Grandell sanoo.

2. Ota etäisyyttä

Itsekritiikki on kuin pyörre, joka imaisee mukaansa. Kun itsensä mollaamisen tunnistaa, voi astua hetkeksi pois pahimmasta pyörteestä ja tarkkailla itseään ulkopuolelta.

Grandell kannustaa nimeämään itsekritiikin humoristisesti tai myötätuntoisesti. Kun mollaaminen seuraavan kerran alkaa, voi vain todeta, että siellä se Reiska taas huutelee.

3. Keskity hengittämään

Kun kritisoi itseään, stressihormonien eritys kiihtyy. Syvähengitys laskee stressitasoja ja rauhoittaa ravaavan mielen hetkeksi.

”Kun keho rauhoittuu, mielikin rauhoittuu”, Grandell sanoo.

4. Ajattele lämminhenkistä, myötätuntoista, viisasta ihmistä

Turvahahmo voi olla kuka tahansa: mummi, ystävä, Buddha tai vaikka oma koira.

”Lämpimät ja uhkaavat kokemukset eivät mahdu samaan aikaan mieleen.”

Kun itsekritiikki iskee, kuvittele myötätuntoinen hahmo mukaan tilanteeseen. Mitä hän sanoisi? Millä äänenpainolla? Hän tuskin olisi yhtä ankara kuin itse olet.

”Lämpimät ja uhkaavat kokemukset eivät mahdu samaan aikaan mieleen.”

5. Tee, vaikka nolottaisi

Itsekritiikkiä on joskus mahdotonta vaientaa kokonaan. Kun Ronnie Grandell kirjoitti ensimmäistä kirjaansa, hänen itsekritiikkinsä väitti, ettei kukaan halua lukea sitä. Hän jatkoi silti kirjoittamista.

Tekeminen on tärkeää, koska vain niin saa myönteisiä kokemuksia: tajuaa, että ei se niin huonosti mennytkään, tai jos meni, ei maailma siihen kaatunut.

”Kun olin nuori muusikko ja keikalla ensimmäisen bändini kanssa, yksi soittovirhe oli katastrofi. Kun esiinnyin enemmän, tajusin, että harvempi huomaa virheitä, ja jos huomaa, harvoin kukaan on moksiskaan. Keikka voi olla hyvä, vaikka tekisi muutaman virheen.”

Oletko onnistunut voittamaan itsekritiikkisi?

Vastaa alla olevaan kyselyyn ja kerro tarinasi. Vastauksia voidaan käyttää nimettöminä Kodin Kuvalehden verkkojutussa.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.