Riittää, jos saat aikaiseksi yhteensä puoli tuntia reipasta kävelyä päivässä.
Riittää, jos saat aikaiseksi yhteensä puoli tuntia reipasta kävelyä päivässä.

Käveleminen on mainiota kuntoilua, kunhan muistat muutaman perusasian. Varttituntikin aamuin illoin riittää.

1. Arkisuus

Älä tee kävelystä liian isoa numeroa. Pientä kävelypyrähdystä varten ei tarvitse vaihtaa ylle tuulipukua, ja parin korttelin mittaisen lenkin voi sijoittaa vaikka keskelle työpäivää.

2. Kengät

Satsaa kuitenkin kenkiin. Hyvät kävelyjalkineet tukevat jalkaterää ja niissä on juuri sinun jalkaasi sopiva iskunvaimennus. Vasta rullaavat, hyvin istuvat kengät tekevät kävelystä niin mukavaa, että liikkeelle tekee mieli lähteä toisen ja kolmannenkin kerran.

Kenkäkauppaan kannattaa mennä illalla tai iltapäivällä, kun jalat ovat päivän mittaan vähän turvonneet.

Kun menet ostamaan kenkiä, sovita niitä tarpeeksi kauan. Vinkiksi: kenkäkauppaan kannattaa mennä illalla tai iltapäivällä, kun jalat ovat päivän mittaan vähän turvonneet. Silloin ei tule ostaneeksi liian tiukkoja jalkineita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

3. Säännöllisyys

Kävele joka päivä edes vähän. Yksi pääsky ei tee kesää eikä yksi kävelylenkki silloin tällöin kohenna kuntoa. Ihmisen keho kaipaa säännöllisesti jalkeilla oloa ja liikettä, jotta se toimisi kunnolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Riittää, jos saat aikaiseksi yhteensä puoli tuntia reipasta kävelyä päivässä. Kävele vaikka vartti aamulla ja vartti illalla.

4. Lämpö

Jaloilleen on aina hyvä nousta, mutta verkkainen käyskentely kotona tai kaupungilla ei vielä ole terveysliikuntaa. Kävelystä alkaa saada kuntoa ja terveyttä, kun se on niin reipasta, että kävelijälle tulee lämmin.

Hikoileminen ei ole tarpeen, mutta iho pitää kävellä lämpimäksi.

Hikoileminen ei sen sijaan ole tarpeen, eikä hiki aina pelkällä kävelyllä irtoa: yksi hikoilee helposti, toinen vasta rasittaessaan itseään kunnolla. Koleassa syyskelissä hiki ei nouse helposti pintaan keneltäkään, mutta ihon voi silloinkin kävellä lämpimäksi ja posket punaisiksi.

5. Vaihtelu

Kunto ei nouse, jos liikunta jatkuu tasaisen samanlaisena viikosta toiseen. Elimistö tarvitsee tavanomaisesta poikkeavia ärsykkeitä, ennen kuin se havahtuu kehittämään kuntoa tai lihasvoimaa.

Et tarvitse syke-, askel- etkä aktiivisuusmittareita. Riittää, kun opettelet kuuntelemaan kehoasi.

Riko siis rutiinisi. Jos tavallisesti kävelet pitkin tasaisia jalkakäytäviä, suuntaa vaihteeksi kävelylenkki pururadalle tai metsäpolulle. Tai hae kaupungissa reitti, jossa joudut kapuamaan pitkän rivin portaita.

6. Kehon viisaus

Et välttämättä tarvitse syke-, askel- etkä aktiivisuusmittareita kertomaan, milloin ja miten sinun pitää liikkua. Riittää, kun opettelet kuuntelemaan kehoasi.

Keho kertoo kyllä, jos olet ollut liian pitkään paikoillaan. Silloin olo on nuutunut, väsyttää ja tekisi mieli ottaa pienet päiväunet. Jos sohvalle kaatumisen sijaan lähdetkin ulos kävelylle, olo virkistyy kummasti.

Asiantuntijana erikoistutkija Marjo Rinne UKK-instituutista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla