Tunteitaan ei kannata peitellä, mutta liialla räiskähtelyllä viha ei vähene. Viestinsä saa paremmin perille, kun raivostumista ja kiukkua oppii hallitsemaan.

Jokainen tunne kertoo meistä jotakin. Kiukku viestii tavoitteistamme, arvoistamme ja tarpeistamme. Impulsiivisuus ei ole aina haitaksi, mutta äkkinäisellä toiminnalla voi helposti myös vahingoittaa suhteitaan.

Jos haluat vähentää kiukkuilua, kokeile seitsemää vinkkiä:

  1. Ehkäise riskit. Nälkä, väsymys, stressi ja maton alle lakaistut ongelmat lisäävät riskiä suuttua.

  2. Opettele näkemään muut laukaisevat tekijät. Esimerkiksi parisuhteen tietyt puheenaiheet saavat ihmisen helposti näkemään punaista.

  3. Muistele, miten olet hermostuessasi tai kiukkuisena toiminut. Oletko huutanut naama punaisena? Tai piikitellyt tai ollut ylimielinen?

  4. Mieti ennalta, miten voisit toimia tilanteessa toisin. Voisitko vain kävellä pois?

  5. Sisäistä tosiasiat: jos hyökkäät, kielteinen kehä vain jatkuu.

  6. Harjoittele jämäkämpää minä-ilmaisua. Opettele kertomaan, mitä sinä haluat ja mitä sinä aiot tehdä. Opettele sanomaan ei ja pyytämään apua.

  7. √Ąl√§ hyv√§ksy huonoa kohtelua. Anna selke√§, rakentava palaute heti ja selvit√§ mielt√§si vaivaavat asiat v√§litt√∂m√§sti.

Kun kiukku iskee

  • Tunnustele kiukkusi ensimerkkej√§. Miten kiukku alkaa nousta? Tarkastele kehosi fyysisi√§ tuntemuksia. Nouseeko puna kasvoille tai tunnetko painon rinnassasi? Milt√§ ne tuntuvat? T√§ss√§ kohtaa voit viel√§ vaikuttaa toimintaasi.

  • Tunnista kiukun aalto, kun se nousee. Tunnista mielihalusi suuttua tai kiukutella, ennen kuin tunne vie sinut menness√§√§n. Kun olet tunnistanut tunteen, kontrolloit jo kiukkuasi. En√§√§ ei ole pakko r√§j√§ht√§√§.

  • Opettele surffaamaan kiukun aallolla. Huomaa, ett√§ tunne tulee ja menee. Keskity hengitykseen.

Kiukun jälkeen

  • Tunnista itsellesi ominaiset kielteiset ajatukset, jotka vy√∂ryv√§t p√§√§lle, kun adrenaliini nousee. "Aina minua kohdellaan n√§in." "Pit√§√§k√∂ minun kaikki hoitaa."

  • Tiedosta tekojesi seuraukset. Lauhtuiko riita? Vai paheni? Jos haukut toisia, onko teill√§ sen j√§lkeen rennompaa yhdess√§ tai hoituvatko asiat paremmin?

  • Tunnista perustunne. Kiukku ei aina ole sit√§, milt√§ se n√§ytt√§√§. Mit√§ muuta tunteita taustalla voisi vaikuttaa?

  • Jos olet loukannut toista, hyvit√§ se. Mene ja pyyd√§ vilpitt√∂m√§sti anteeksi. Anna my√∂s itsellesi anteeksi, jos et joka kerta kykene toimimaan niin kuin haluaisit. Ole itsellesi armollinen.

Asiantuntijana psykologi Arto Pietikäinen

 

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla