Tunteitaan ei kannata peitellä, mutta liialla räiskähtelyllä viha ei vähene. Viestinsä saa paremmin perille, kun raivostumista ja kiukkua oppii hallitsemaan.

Jokainen tunne kertoo meistä jotakin. Kiukku viestii tavoitteistamme, arvoistamme ja tarpeistamme. Impulsiivisuus ei ole aina haitaksi, mutta äkkinäisellä toiminnalla voi helposti myös vahingoittaa suhteitaan.

Jos haluat vähentää kiukkuilua, kokeile seitsemää vinkkiä:

  1. Ehkäise riskit. Nälkä, väsymys, stressi ja maton alle lakaistut ongelmat lisäävät riskiä suuttua.

  2. Opettele näkemään muut laukaisevat tekijät. Esimerkiksi parisuhteen tietyt puheenaiheet saavat ihmisen helposti näkemään punaista.

  3. Muistele, miten olet hermostuessasi tai kiukkuisena toiminut. Oletko huutanut naama punaisena? Tai piikitellyt tai ollut ylimielinen?

  4. Mieti ennalta, miten voisit toimia tilanteessa toisin. Voisitko vain kävellä pois?

  5. Sisäistä tosiasiat: jos hyökkäät, kielteinen kehä vain jatkuu.

  6. Harjoittele jämäkämpää minä-ilmaisua. Opettele kertomaan, mitä sinä haluat ja mitä sinä aiot tehdä. Opettele sanomaan ei ja pyytämään apua.

  7. Älä hyväksy huonoa kohtelua. Anna selkeä, rakentava palaute heti ja selvitä mieltäsi vaivaavat asiat välittömästi.

Kun kiukku iskee

  • Tunnustele kiukkusi ensimerkkejä. Miten kiukku alkaa nousta? Tarkastele kehosi fyysisiä tuntemuksia. Nouseeko puna kasvoille tai tunnetko painon rinnassasi? Miltä ne tuntuvat? Tässä kohtaa voit vielä vaikuttaa toimintaasi.

  • Tunnista kiukun aalto, kun se nousee. Tunnista mielihalusi suuttua tai kiukutella, ennen kuin tunne vie sinut mennessään. Kun olet tunnistanut tunteen, kontrolloit jo kiukkuasi. Enää ei ole pakko räjähtää.

  • Opettele surffaamaan kiukun aallolla. Huomaa, että tunne tulee ja menee. Keskity hengitykseen.

Kiukun jälkeen

  • Tunnista itsellesi ominaiset kielteiset ajatukset, jotka vyöryvät päälle, kun adrenaliini nousee. "Aina minua kohdellaan näin." "Pitääkö minun kaikki hoitaa."

  • Tiedosta tekojesi seuraukset. Lauhtuiko riita? Vai paheni? Jos haukut toisia, onko teillä sen jälkeen rennompaa yhdessä tai hoituvatko asiat paremmin?

  • Tunnista perustunne. Kiukku ei aina ole sitä, miltä se näyttää. Mitä muuta tunteita taustalla voisi vaikuttaa?

  • Jos olet loukannut toista, hyvitä se. Mene ja pyydä vilpittömästi anteeksi. Anna myös itsellesi anteeksi, jos et joka kerta kykene toimimaan niin kuin haluaisit. Ole itsellesi armollinen.

Asiantuntijana psykologi Arto Pietikäinen