Onnellisuutta tutkineen Gretchen Rubinin onnellisen elämän listalle pääsevät muun muassa tyhjä laatikko, puhtaan pyykin tuoksu ja lempeys itseä kohtaan.

Onnellisuudesta kirjoja kirjoittanut Gretchen Rubin listaa viisaudet, joiden avulla tunnet itsesi onnellisemmaksi vaikeinakin aikoina.

 

1. Kun sinulla on rankkaa, kohtele itseäsi kuin kiukkuista taaperoa. Lapsi ei viihdy nälkäisenä, liian kuumissaan tai kylmissään, liian väsyneenä tai epämukavissa vaatteissa. Et viihdy sinäkään.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

2. Useimmat päätökset eivät edellytä pitkää miettimisaikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

3. Yksi turhimmista asioista on käyttää aikaa siihen, että teet hyvin jotain, mitä sinun ei tarvitsisi tehdä lainkaan. Miksi käytät aikaa papereiden järjestelyyn ja arkistoimiseen, jos voisit oikeasti heittää ne pois?

4. Voit valita, mitä teet. Et voi valita sitä, minkä tekemisestä pidät.

5. Havaitse, mitä yrität kätkeä. Tunnetko tarvetta piilottaa perheeltäsi tai ystäviltäsi jotain rahankäyttöön, elämäntapoihin tai läppäritoimintaan liittyvää? Se kertoo, ettei tekosi kuvasta arvojasi.

6. Pidä kotona ainakin yksi laatikko tyhjänä pikkutavaroita varten.

7. Kenelle olet kateellinen? Kateus on normaalia, mutta tuhoisaa. Jos kadehdit maailmalla matkaavaa ystävää, sinun on aika lähteä reissuun. Jos toivot, että osaisit neuloa kuin siskosi, opettele ja pyydä apua.

8. Kun on kyse sisustuksesta, yllättävä ja raikas väri tekee iloiseksi.

9. Sinulla on aina aikaa nauttia ihanista tuoksuista. Nuuhki puhtaita lakanoita, tuoretta leipää tai juuri saamasi kirjan sivuja.

10. On parempi hoitaa pienet asiat pois alta. Vaihda se palanut lamppu nyt heti.

11. Mene ulos. Auringossa ja luonnossa oleminen nostaa mielialaa.

12. Kuluta energiaa, niin saat sitä lisää. Tutkimukset kertovat, että tunnemme olomme sellaiseksi, miten käyttäydymme. Jos istumisen sijaan seisot tai jos kävelet nopeasti tai juokset portaat alas, saat aimo annoksen lisää virtaa.

13. Harva katuu sitä, että ostaa vessapaperia varastoon.

14. Suhtaudu itseesi lempeästi. Moni ajattelee, että kun soimaa itseään virheistä, ei enää tee niitä. Oikeasti asia on päin vastoin. Kun olet itsellesi armollinen ja tajuat, että kaikki mokaavat joskus tai että tästähän minä opin, noudatat terveitä tapoja jatkossa.

15. Jätä kalenteriin aikaa olemiselle.

16. Sillä, mitä teet usein (lähdet kävelylle), on enemmän väliä kuin sillä, mitä teet joskus (syöt pullaa).

17. Paras tapa tehdä itsesi onnelliseksi on se, että teet muut onnelliseksi.

18. Paras tapa tehdä muut onnelliseksi on se, että olet itse onnellinen. 

 

Lähde: oprah.com

Sisältö jatkuu mainoksen alla