Lirautteluongelmia ja velttoa seksiä? Lantionpohjan lihaksia harjoittamalla pääset näistä vaivoista eroon.

Moni treenaa keskivartaloa ja lantiota tukevia, päältäpäin näkyviä lihaksia tunnollisesti kuntosalilla, mutta sisältäpäin tukevat lantionpohjan lihakset jäävät huomiotta.

Lantionpohjan lihaksilla on monta eri tehtävää, joiden vuoksi niiden päivittäin treeni olisi tarpeen. Voit tehdät helpot harjoitukset kenenkään huomaamatta vaikka bussipysäkillä seistessäsi tai työpaikan kokouksessa.

10 syytä treenata

  1. Lantionpohjan lihasten kuntoon voi vaikuttaa itse. Koska lantionpohjan lihakset ovat tahdonalaisia, niitä voi treenata kuten muitakin kehon tahdonalaisia lihaksia. Oikeanlainen, säännöllinen harjoittelu pitää niin sisäiset kuin ulkoisetkin kehon lihakset toimintakykyisinä ja hyvässä kunossa. Jos tunnet olosi epävarmaksi, hakeudu lantionpohjan lihaksiin erikoistuneen fysioterapeutin luokse. Vastaanotolla lihasten kunto mitataan numeraalisesti ja saat palautetta heti.

  2. Kun lantionpohjan lihakset ovat kunnossa, seksikin tuntuu nautinnollisemmalta. Aivot, mieli ja tunteet vaikuttavat mielihyvän tuntemiseen seksin aikana, mutta hyvkuntoiset lantionpohjan lihakset antavat bonuspisteitä rakastelussa. Kun naisen lihakset toimivat napakasti seksuaalisen aktin aikana, kumppanikin hyötyy siitä. Lantionpohjan lihasten hyvä kunto voi myös vaikuttaa naisen orgasmiherkkyyteen.

  3. Hyväkuntoiset lantionpohjan lihakset auttavat toipumaan nopeammin raskaudesta ja synnytyksestä. Raskaana olevan naisen hormonitoiminta löystyttää kehon sidekudoksia. Kun jo raskaana ollessa malttaa treenata lantionpohjan lihaksia säännöllisesti, keho palautuu koettelemuksesta nopeammin,ja lihasten hyvä kunto ehkäisee merkittävästi virtsankarkailua synnytyksen jälkeen. Sopiva määrä harjoittelua on neljästi päivässä aina kaksi minuuttia kerrallaan.

  4. Miesten ejakulaation voimakkuus voi parantua lantionpohjan lihaksia vahvistamalla. Myös miesten kannattaa huolehtia lantionpohjan lihastensa kunnosta. Hyväkuntoiset lihakset ehkäisevät niin miehillä kuin naisillakin virtsan-, ulosteen- ja ilmanpidätysongelmia. Kun lantionseudun tuki on hyvä, miehen erektio on parempi.

  5. Lantionpohjan lihasten kunto voi näkyä kehon ryhdissä. Lantionpohjan lihakset tukevat lanneselkää liikkuessa, seistessä ja ponnistaessa. Ne toimivat tiiviissäyhteistyössä syvien vatsa- ja selkälihasten kanssa säilyttäen samalla kehon hyvän ryhdin ja lihastasapainon. Hyväkuntoiset lihakset voivat ehkäistä esimerkiksi selkäkipuja ja vaikuttaa koko kehon ryhtiin.

  6. Hyvät lantionpohjan lihakset vähentävät virtsankarkailua. Heikot lantionpohjan lihakset aktiovoituvat hitaasti ja silloin virtsa karkailee yskiessä tai aivastaessa. Tämä on suomalaisnaisilla yleinen vaiva, jonka esiintyvyys lisääntyy iän karttuessa.

  7. Heikot lantionpohjan lihakset voivat aiheuttaa monia vaivoja. Heikot lihakset voivat myös veltostuttaa lantionpohjaa ja aiheuttaa kohdun, virtsarakon tai peräsuyolen laskeumaa. Etenkin nuorilla naisilla lihasten huono kunto ja kykenemättömyys rentouttaa lihaksia tarvittaessa voivat aiheuttaa yhdyntäkipuja.

  8. Jos lihakset ovat kunnossa, ne aktivoituvat eri tilanteissa automaattisesti. Vahvat lihakset aktivoituvat automaattisesti vatsalihaksia treenatessa, tavaroiden nostelussa, aivastaessa ja muissa tilanteissa, joissa vatsaontelon paine kasvaa.

  9. Milloinkaan ei ole liian myöhäistä. Vaikka ikääntymisen myötä lihakset alkavat heikentyä niin lantionpohjasa kuin muuallakin kehossa, treeni tuottaa tulosta.

  10. Kuukautiskuppi pysyy paremmin paikallaan, kun lihakset ovat kunnossa. Lantionpohjan lihasten treenaaminen vahvistaa emättimen lihaksia ja auttaa niitä pitämään kupin paikoillaan huomaamatta.

Katso myös lantionpohjan lihasten jumppaohjeet

Kaura on terveystuote, mutta miten paljon ja missä muodossa sitä pitää syödä, jotta siitä saisi terveyttä? Laillistettu ravitsemusterapeutti Hanna Partanen vastaa.

1. Onko terveyden kannalta väliä, syönkö kaurani puurona, leipänä vai keksinä? 

Kaurahiutaleista tehdyt puurot ja sataprosenttiset kauraleivät ovat helpoin tapa saada kauran terveysvaikutukset.

Leipää ostaessa kannattaa kääntää paketti ympäri ja tarkistaa tuoteselosteesta, onko kauran osuus käytetystä viljasta tosiaan 100 prosenttia. Moni kauraleivän nimellä myyty leipä sisältää kauraa vain 11 tai 14 prosenttia.

Sellaisia kaurakeksejäkin on, joissa suurin osa käytetyistä jauhoista on kauraa. Terveys on kuitenkin aina kokonaisuus. Jos miettii terveysvaikutuksia, pitää ajatella, mitä muuta kekseissä on. Yleensä niissä on paljon sokeria.

Kun verensokeri ei pompi ylös ja alas, nälkäkohtauksiakaan ei tule niin usein.

2. Auttaako kaura painonhallinnassa?

Sikäli ehkä, että kauralla verensokeri pysyy tasaisempana kuin esimerkiksi puhdistetulla vehnällä, koska kaurassa on paljon liukoista kuitua. Kun verensokeri ei pompi ylös ja alas, nälkäkohtauksiakaan ei tule niin usein. Muuta näyttöä kauran vaikutuksesta painonhallintaan ei ole.

3. Mihin kauran terveellisyys perustuu?

Tärkein vaikutus tulee kauran sisältämästä liukoisesta kuidusta nimeltä beetaglukaani. Sen ansiosta kaura alentaa kolesterolia. Tämä kuuluu EU:n hyväksymiin terveysväittämiin.

Kaura on myös ystävällistä vatsalle, koska siinä ei ole lainkaan niin sanottuja fodmap-hiilihydraatteja. Esimerkiksi vehnässä ja rukiissa on fruktaaneja, jotka kuuluvat fodmapeihin. Fodmapit voivat aiheuttaa suolisto-oireita, koska ne eivät sula kunnolla.

4. Kuinka paljon kauraa pitäisi syödä?

Jotta kauran beetaglukaani laskisi kolesterolia, sitä pitää saada 3 grammaa päivässä. Tämän verran saisi noin kahdesta isosta kaurapuuroannoksesta.

Markkinoilla on myös kauraleipiä, joita on rikastettu beetaglukaanilla. Esimerkiksi kolmesta palasta Vaasan Kaurasydän-leipää saa suositellut 3 grammaa beetaglukaania.

Sen sijaan kaurajuomaa pitäisi juoda lähes litra päivässä, että siitä saisi kolesteroliin vaikuttavan annoksen beetaglukaania. Kauran osuus kaurajuomassa on noin 10 prosenttia.

5. Miksi kaura on terveellisempää kuin vehnä?

Koska pullat, ranskanleivät ja monet muut vehnätuotteet ovat niin pitkälle prosessoituja: vehnästä on poistettu alkio ja kuorikerrokset. Yleensä kauraa ei puhdisteta niin pitkälle.

Sen sijaan täysjyvävehnässä ja grahamjauhossa ovat kuidut ja kivennäisaineet yhä tallella. Siksi ne eivät häviä kovin paljon kauralle, vaan niiden kuitupitoisuuskin alkaa olla samaa luokkaa.

Jotkut ruistuotteet voivat jopa voittaa sataprosenttisen kauran kuitupitoisuudessa.

6. Kumpi on terveellisempää, kaura vai ruis?

Molemmista löytyy tutkittuja terveysvaikutuksia, ja molempien terveysvaikutukset pohjautuvat pitkälti kuituun. Jotkut ruistuotteet voivat jopa voittaa sataprosenttisen kauran kuitupitoisuudessa, mutta siinä vaikuttaa myös leipomistekniikka: jälkiuunileivän kuitupitoisuus nousee korkeammaksi, koska se on kuivempaa kuin kauraleipä.

Kauran eduksi voi laskea sen, että se on lempeämpää vatsalle ja helpommin maistuvaa ja sitä käytetään maailmassa yleisemmin kuin ruista. Siksi sitä on myös tutkittu enemmän. Rukiin maku on monelle liian vahva.

7. Sopiiko kaura keliaakikolle?

Kyllä sopii, koska kaura on luontaisesti gluteeniton viljalaji. Se onkin keliaakikolle oikein hyvä kuidun lähde.

Mutta! Keliaakikoille sopiva kaura on puhdaskauraa. Sitä sanotaan myös gluteenittomaksi kauraksi, vaikka kaikki kaura sinänsä on gluteenitonta.

Pienikin määrä gluteenia voi aiheuttaa keliaakikon suolistoon tulehduksen ja tuhota suolinukan.

Puhdaskaura tarvitsee erilliset pellot, joiden lähellä ei kasva muita viljalajeja. Se vaatii kuljetukseen erilliset rekat ja tuotantoon erilliset tuotantolaitokset. Tässä ollaan hyvin tarkkoja, koska pienikin määrä gluteenia voi aiheuttaa keliaakikon suolistoon tulehduksen ja tuhota suolinukan. Siihen riittää patalapuista pöllähtänyt jauhopöly.

Kaiken tämän takia puhdas kaura on myös kalliimpaa kuin normaalikaura.

Asiantuntijana laillistettu ravitsemusterapeutti Hanna Partanen.

Erikoislääkäri Ari Rosenvall kertoo, mistä iän merkit johtuvat ja onko vanhenemisesta mitään iloa terveydelle.

Onko vanhenemisesta mitään iloa terveydelle, yleislääketieteen erikoislääkäri Ari Rosenvall?

Sairauksista ainakin migreeni helpottaa selvästi tai loppuu kokonaan, kun ikää tulee tarpeeksi. Naisilla se tapahtuu useimmiten vaihdevuosien paikkeilla.

Yleisesti ikä aiheuttaa vääjäämätöntä rappeutumista. Sitä ei voi estää, mutta jos henkinen puoli pysyy kunnossa, elämänkokemus tuo asioihin suhteellisuudentajua.

Moni asia, joka nuorena kiusasi, lakkaa kiusaamasta. 70-vuotiaat ovat yleensä tyytyväisempiä elämään ja terveyteensä kuin 40-vuotiaat, vaikka heillä on enemmän vaivoja. He osaavat suhteuttaa tavoitteensa, toimintansa ja kykynsä todellisuuteen paremmin kuin nuorena.

Pitääkö kaikkien hankkia lukulasit?

Ikänäkö tulee väistämättä jokaiselle. Kun silmä normaalisti tarkentaa lähelle, sen mykiö puristuu kasaan eli muuttuu pyöreämmäksi ja samalla plustaitteiseksi. Iän myötä mykiö jäykistyy niin, ettei se pysty pyöristymään. Silloin ei enää näe lähelle ilman apuneuvoja.

Ikänäkö tulee väistämättä jokaiselle.

Mykiö eli silmän linssi on kirkas. Kun muualla kehossa solut uusiutuvat koko ajan, mykiössä uusiutuvat vain pintasolut. Sen takia mykiön sisälle jää ajan mittaan tavaraa vanhoista soluista, ja pikku hiljaa mykiö ikään kuin täyttyy ja sen myötä jäykistyy.

Meneekö kuulokin?

Jossain vaiheessa kyllä, mutta perimäkin vaikuttaa. Järjestys menee niin, että ensin lakkaavat kuulumasta korkeat taajuudet eli ne kuuluisat heinäsirkat. Kuulon heikkenemisestä alkaa olla haittaa sitten, kun matalammat taajuudet alkavat kadota. Silloin alkaa olla hankalaa kuulla puhetta.

Kuulo voi heikentyä nuorenakin melun tai äkillisen paineaallon takia. Ääni on painetta: kova räjähdys tai vaikka läimäys korvaan voivat saada aikaan kuulovamman.

Avokonttorin häly, kuumuus, koleus, nälkä, jano tai kipeä polvi alkavat häiritä enemmän, kun ikää tulee.

Onko oppia ikä kaikki?

Oppimiskyky säilyy terveellä ihmisellä ikääntyessäkin. Sen sijaan joustavuus heikkenee.

Joustavuutta tarvitaan, jos pitää keskittyä moneen asiaan yhtä aikaa tai pysyä tarkkaavaisena häiriötekijöistä huolimatta. Avokonttorin häly, kuumuus, koleus, nälkä, jano tai kipeä polvi alkavat häiritä enemmän, kun ikää tulee.

Nuorena asioita oppii kaiken muun sivussa, mutta vanhempana se vaatii enemmän keskittymistä ja huolellisuutta. Siksi uuden oppiminen voi viedä enemmän aikaa.

Ja jos pitää äkkiä muistaa monta asiaa, kaikki eivät tule kerralla mieleen.

Asiantuntijana yleislääketieteen erikoislääkäri Ari Rosenvall Mehiläisestä.