Lirautteluongelmia ja velttoa seksiä? Lantionpohjan lihaksia harjoittamalla pääset näistä vaivoista eroon.

Moni treenaa keskivartaloa ja lantiota tukevia, päältäpäin näkyviä lihaksia tunnollisesti kuntosalilla, mutta sisältäpäin tukevat lantionpohjan lihakset jäävät huomiotta.

Lantionpohjan lihaksilla on monta eri tehtävää, joiden vuoksi niiden päivittäin treeni olisi tarpeen. Voit tehdät helpot harjoitukset kenenkään huomaamatta vaikka bussipysäkillä seistessäsi tai työpaikan kokouksessa.

10 syytä treenata

  1. Lantionpohjan lihasten kuntoon voi vaikuttaa itse. Koska lantionpohjan lihakset ovat tahdonalaisia, niitä voi treenata kuten muitakin kehon tahdonalaisia lihaksia. Oikeanlainen, säännöllinen harjoittelu pitää niin sisäiset kuin ulkoisetkin kehon lihakset toimintakykyisinä ja hyvässä kunossa. Jos tunnet olosi epävarmaksi, hakeudu lantionpohjan lihaksiin erikoistuneen fysioterapeutin luokse. Vastaanotolla lihasten kunto mitataan numeraalisesti ja saat palautetta heti.

  2. Kun lantionpohjan lihakset ovat kunnossa, seksikin tuntuu nautinnollisemmalta. Aivot, mieli ja tunteet vaikuttavat mielihyvän tuntemiseen seksin aikana, mutta hyvkuntoiset lantionpohjan lihakset antavat bonuspisteitä rakastelussa. Kun naisen lihakset toimivat napakasti seksuaalisen aktin aikana, kumppanikin hyötyy siitä. Lantionpohjan lihasten hyvä kunto voi myös vaikuttaa naisen orgasmiherkkyyteen.

  3. Hyväkuntoiset lantionpohjan lihakset auttavat toipumaan nopeammin raskaudesta ja synnytyksestä. Raskaana olevan naisen hormonitoiminta löystyttää kehon sidekudoksia. Kun jo raskaana ollessa malttaa treenata lantionpohjan lihaksia säännöllisesti, keho palautuu koettelemuksesta nopeammin,ja lihasten hyvä kunto ehkäisee merkittävästi virtsankarkailua synnytyksen jälkeen. Sopiva määrä harjoittelua on neljästi päivässä aina kaksi minuuttia kerrallaan.

  4. Miesten ejakulaation voimakkuus voi parantua lantionpohjan lihaksia vahvistamalla. Myös miesten kannattaa huolehtia lantionpohjan lihastensa kunnosta. Hyväkuntoiset lihakset ehkäisevät niin miehillä kuin naisillakin virtsan-, ulosteen- ja ilmanpidätysongelmia. Kun lantionseudun tuki on hyvä, miehen erektio on parempi.

  5. Lantionpohjan lihasten kunto voi näkyä kehon ryhdissä. Lantionpohjan lihakset tukevat lanneselkää liikkuessa, seistessä ja ponnistaessa. Ne toimivat tiiviissäyhteistyössä syvien vatsa- ja selkälihasten kanssa säilyttäen samalla kehon hyvän ryhdin ja lihastasapainon. Hyväkuntoiset lihakset voivat ehkäistä esimerkiksi selkäkipuja ja vaikuttaa koko kehon ryhtiin.

  6. Hyvät lantionpohjan lihakset vähentävät virtsankarkailua. Heikot lantionpohjan lihakset aktiovoituvat hitaasti ja silloin virtsa karkailee yskiessä tai aivastaessa. Tämä on suomalaisnaisilla yleinen vaiva, jonka esiintyvyys lisääntyy iän karttuessa.

  7. Heikot lantionpohjan lihakset voivat aiheuttaa monia vaivoja. Heikot lihakset voivat myös veltostuttaa lantionpohjaa ja aiheuttaa kohdun, virtsarakon tai peräsuyolen laskeumaa. Etenkin nuorilla naisilla lihasten huono kunto ja kykenemättömyys rentouttaa lihaksia tarvittaessa voivat aiheuttaa yhdyntäkipuja.

  8. Jos lihakset ovat kunnossa, ne aktivoituvat eri tilanteissa automaattisesti. Vahvat lihakset aktivoituvat automaattisesti vatsalihaksia treenatessa, tavaroiden nostelussa, aivastaessa ja muissa tilanteissa, joissa vatsaontelon paine kasvaa.

  9. Milloinkaan ei ole liian myöhäistä. Vaikka ikääntymisen myötä lihakset alkavat heikentyä niin lantionpohjasa kuin muuallakin kehossa, treeni tuottaa tulosta.

  10. Kuukautiskuppi pysyy paremmin paikallaan, kun lihakset ovat kunnossa. Lantionpohjan lihasten treenaaminen vahvistaa emättimen lihaksia ja auttaa niitä pitämään kupin paikoillaan huomaamatta.

Katso myös lantionpohjan lihasten jumppaohjeet