Vaikka seisomisesta on yllättävän paljon hyötyä terveydelle, koko päivää ei kannata seistä.

Säädettävä toimistopöytä on kiva olemassa, mutta se ei yksin riitä muuttamaan työasentoa terveelliseksi. Pöydän käyttäjän pitää itse tehdä iso päätös: istunko alas vai jäänkö seisomaan?

Liikuntafysiologi ja tohtorikoulutettava Arto Pesola suosittelee molempia.

”Vuoronperään. Haitallisinta terveydelle on, jos pysyy pitkään paikoillaan”, Arto Pesola sanoo.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Mitä huonompi kunto, sitä enemmän seisomisesta on hyötyä terveydelle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Mikä on liikaa?

Onko mahdollista seistä liikaa? Helposti, Arto Pesola sanoo.

”Jos työ vaatii jatkuvaa seisomista, seurauksena voi olla suonikohjuja ja polvikipuja. Jalat rasittuvat etenkin, jos seisoo paikallaan ja joutuu tekemään samana toistuvaa liikettä, nostamaan vaikka taakkoja. Tauot ovat tärkeitä myös seisojalle”, Arto Pesola muistuttaa.

Kun ryhti alkaa lysähtää, se on selvä merkki siitä, että on aika pitää tauko. Huonossa asennossa seisominen ei tee sen autuaammaksi kuin istuminenkaan.

Kun seisominen siis alkaa puuduttaa ja asento lysähtää lonkan päälle, on aika istua alas tai käydä pienellä kävelyllä. Seistessäkin kannattaa vaihtaa asentoa, siirrellä jalkoja eteen ja taakse.

”Itse seison työpäivän aikana 2-3 tuntia” Arto Pesola kertoo.

Apua kipeään selkään ja hartioihin

Seistessä on tärkeää, että asento on ryhdikäs. Silloin alaselkään jää notko, niin kuin pitääkin. Myös selän takaosan lihakset ovat silloin lepopituudessaan ja tukevat selkää.

”Ryhdikkäästi seistessä välilevyjen paine on tasainen ja niiden aineenvaihdunta pääsee toimimaan hyvin. Ne eivät puristu epätasaisesti nikamien välissä, niin kuin lysähtäneessä istumisasennossa”, Arto Pesola kertoo.

Myös niska ja hartiat pysyvät rentoina, koska pää on suoraan vartalon yläpuolella – ainakin jos seistään niin kuin pitää eli ryhdikkäästi ja kahdella jalalla.

Pehmeyttä jalan alle

Myös alustalla on suuri merkitys. Hyvä alusta seisojalle on hiukan pehmeä, sillä kovalla lattialla seisominen väsyttää jalkoja. Jo kokolattiamatto auttaa asiaa.

”Nettikaupoissa on myynnissä ergonomisia työpistemattoja ja seisten työskentelyyn tarkoitettuja tasapainolautoja”, Arto Pesola vihjaa.

Kengistä parhaat ovat matalapohjaiset ja –korkoiset. Niissä on helpointa pitää yllä ryhdikästä asentoa. Kengissä on hyvä olla myös väljyyttä, sillä etenkin paikallaan seistessä jalat turpoavat.

”Kun liikkuu välillä, lihakset pääsevät taas pumppaamaan verta. Silloin jalat eivät turpoa niin paljon” Arto Pesola kertoo.
 

Assih

Olen vuorotyöläisenä erikoisliikkeessä 6-8 tuntia päivässä, 4-7 pvä viikossa ja ilman penkkiä/jakkaraa kassapisteellä, ihan vain siksi kun se ei kuulu yrityksen konseptiin. Meidän firma ei myöskään panosta työntekijöiden hyvinvointiin; esimerkiksi työjalkineet on jokaisen hankittava itse ja tässä jutussa mainittuja ergonomisia mattojakaan firma ei kustanna pienempiin myymälöihin.
Mielestäni se on jollain tavalla väärin seisomatyötä tekeviä myyjiä kohtaan, että yritys ei panosta muuta kuin ilmaisiin työvaatteisiin.

Anita Liisa

suosittelen hankkimaan yksilölliset tukipohjalliset niihin erikoistuneen jalkahoitajan kautta. Ne maksavat n. 170 e + käyntimaksu,  mutta satsaus kannattaa! Ja pienen maton jalkojen alle voi ehkä itsekin vaikka repussa päivittäin kuljettaa:)

Sisältö jatkuu mainoksen alla