Iltapäivällä iskee kooma! Tuttua? Kyse voi olla verensokerisi heittelystä.
Iltapäivällä iskee kooma! Tuttua? Kyse voi olla verensokerisi heittelystä.

Jos nukut yöllä tarpeeksi, mutta olet silti aina väsynyt, vika on päivissä. Ratkaisu on todennäköisesti yksi näistä viidestä terveysteosta.

1. Lähde liikkeelle.

Teet pitkää päivää ja istut siitä suurimman osan. Kehon pitää kuitenkin kuluttaa energiaa, jotta uni on tyydyttävää. Liikunta on luonnollinen tapa parantaa unen laatua. Lähde siis liikkeelle.

2. Juo enemmän vettä.

Kuinka paljon juot päivässä? Limuja tai kahvia ei lasketa. Pidä vesipäiväkirjaa viikon ajan, jotta saat selville todellisen määrän.

Nestehukka ja kuivuminen kuulostavat aavikolle nääntyneen kohtalolta, mutta moni kärsii tietämättään nestehukasta ihan vesihanan vieressä. Nestevajaus väsyttää, vaikka olisit nukkunut tarpeeksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kun juot 8–10 lasillista vettä päivässä, teet hyvän teon aivoillesi. Niistä 85 prosenttia on vettä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

3. Syö järkevästi (tiedät kyllä miten).

Rasvainen ja hiilihydraattipitoinen ruoka vie nälän, mutta ei auta jaksamaan. Valitse lautasellesi rautaisannos täysjyvää, vihreitä vihanneksia ja punaista lihaa tai muuta proteiinia. Kulje pysähtymättä karkkihyllyn ohi ja napsi välipaloiksi pähkinöitä ja kuivattuja hedelmiä.

Muista myös aamupala. Puuro, sokerittomat murot tai kokoviljaleipä antavat energiaa pitkälle päivään.

4. Älä harrasta ilotulitusta.

Ruokavaliostasi riippuen verensokeri voi heitellä päivän mittaan rajusti. Makeat herkut, prosessoidut ruoat ja virvoitusjuomat vaikuttavat verensokeriin kuin ilotulitusraketti: nopeasti ylös, hetken nautinto, tylynnopea pudotus.

Banaani on parempi makeannälän taltuttaja kuin suklaa, mutta jos makeaa tekee koko ajan mieli, harkitse myös hedelmälakkoa. Kehosi tottuu vähemmän makeaan elämään muutamassa viikossa. 

5. Vähennä stressiä.

Ellei väsymys kaikkoa elämäntapamuutoksilla, pysähdy ja tunnustele oloasi. Stressiin voi nimittäin tottua niin, ettei sitä enää huomaa. Väsymys, alakuloisuus ja innottomuus kuuluvat kaikki elämään, mutta jos ne jatkuvat pitkään tai syvenevät, ne voivat olla merkki liian suuresta stressistä.

Väsymyksen takana voi lymytä myös anemia, uniapnea tai kilpirauhashormonin vajaatoiminta. Jos epäilet, että kyse on niistä eikä epäterveellisistä elämäntavoista, käy lääkärissä.

Lähde: Lifehack.org

Vierailija

Käy vaatimassa lääkärissä, että mittauttavat verestä ferritiiniarvot, eli rautavarastot. Hemoglobiini voi olla hyvä, vaikka rautavarastot ovat lopussa. Tyhjät rautavarastot vaikuttavat myös kilpirauhasen toimintaan. Googlettamalla löydät lisätietoa tästä. Ihmisiä hoidetaan väärin diagnoosein. Masennus, tai kilpirauhasen vajaatoiminta. Syy saattaa olla kuitenkin ehtyneissä rautavarastoissa.

Marula

Mulla kilpirauhasen vajaatoiminta, lääkitys on. Silti olen aina ihan poikki iltapäivisin, päikkärit on pakolliset. Työterveyshoitaja sanoi ettei johdu kilpparista. Mistähän sitten? En voi harrastaa liikuntaa, koska siitä laukeaa migreeni. Miten teillä muilla, onko väsymys helpottanut thyroxinilla? Jopa normaali 8 tuntinen työ tuntuu ylivoimaiselta. Vuorotteluvapaallakin nukuin päikkärit, vaikka liikuin, nukuin hyvin, söin terveellisesti, en stressannut. Ihmetyttää mikä vialla, auttakaa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla