Lämmin salaatti on täydellinen ateria, kun siinä on paahdettuja juureksia ja appelsiinilla maustettua nyhtökauraa. Linkin ohra-juuressalaattiin löydät jutusta.
Lämmin salaatti on täydellinen ateria, kun siinä on paahdettuja juureksia ja appelsiinilla maustettua nyhtökauraa. Linkin ohra-juuressalaattiin löydät jutusta.

Kokosimme kolme vinkkiä parempaan talvisalaattiin: paahda juurekset, käytä mahdollisimman vihreää ja muista hedelmät.

1. Luota lämpimään: paahda juureslastuja, fetaa ja pähkinöitä

Parhaita talvisalaatin aineksia ovat juurekset. Poimi kärryyn porkkanoita, palsternakkoja tai punajuuria. Pese juurekset hyvin ja kuori halutessasi. Leikkaa lastuiksi ja pyöräytä mausteöljyn kautta leivinpaperin päälle pellille. Punajuuret kannattaa käyttää öljyssä erikseen ja latoa pellin toiseen laitaan, niin ne eivät värjää muita juureksia.

Paahda 225-asteisessa uunissa lastujen paksuudesta riippuen 20–30  minuuttia. Lisää paahtamisen loppuvaiheessa päälle murennettua fetaa, pähkinöitä ja siemeniä sekä öljyssä pyöräytettyä, suikaloitua lehtikaalia. Tarjoa lämpimänä vaikka jugurttikastikkeen kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Kevään edetessä salaattia voi muunnella vaihtamalla juurekset kukkiviin kaaleihin. Myös ne paahtuvat herkullisimmin viipaleina. Jos kaipaat vegaanista proteiinilisää, pyöräytä kypsät, valutetut pavut mausteöljyssä ja kumoa kasvisten sekaan paahtumaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla

2. Kerää vihreät: babypinaattia, lehti- ja vuonankaalia sekä rucolaa

Hentojen salaattien sijaan talvella tarvitaan vihreää voimaa.  Babypinaatti pitää pintansa lämpimissä salaateissa mutta toimii myös kylmänä. Jos taas lehtikaalia ei halua kypsentää, sen voi käyttää myös raakana, kun hieroo lehdet kunnolla öljyllä ja leikkaa aivan pieniksi suikaleiksi.

Tavallisista salaateista parhaiten pakkaskaudesta selviävät vahvalehtiset lajikkeet kuten roomansalaatti ja jääsalaatti. Myös rasiaan pakatut vuonankaali ja villirucola tekevät salaatista mielenkiintoisen. Huuhdo tuontisalaatit aina hyvin ja kuivaa ne mieluiten salaattilingossa.

Revi ja sekoita erilaisia salaatteja ja yrtinlehtiä yhteen. Viimeistele hyvällä vinegretillä, kevyesti paahdetuilla pähkinöillä ja siemenillä. Jos kevät ei vielä ole lähelläkään, on sen tuntu ainakin jo lautasellasi.


3. Muista hedelmät: lohko sitruksia, päärynää ja kruunaa annos granaattiomenalla

Jos olo on talven nujertama, kannattaa lisätä lautaselle myös hedelmiä. Appelsiinit ja greipit tuovat salaattiin hyvää makua, värejä ja kaivattua C-vitamiineja. Yhdistä sitrukset lämpimään salaattiin tai vihreän salaatin joukkoon. Leikkaa ne kalvottomiksi lohkoiksi ja purista kalvoista irtoava mehu kastikkeeksi.

Päärynät ja persimonit toimivat tunnetusti juustojen ja pähkinöiden parina. Granaattiomenan siemenet antavat taas salaattiin hauskaa rakennetta. Ne myös tekevät tuikitavallisesta arkisalaatista viikonloppuherkun. 

Kolme ihanaa talvisalaattia:

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla