Tervetuloa tutustumaan KK:n Facebook-kavereista maantieteellisesti etäisimpiin! Utsjokelainen Elle puhuu suomea, saamea ja norjaa ja omistaa viisi erilaista saamenpukua.

Huhuilimme Facebookissa pohjoisinta kaveriamme, ja kisa kävi kuumana. Tiukassa mittelössä kaikkein pohjoisimmaksi paljastui 38-vuotias saamelainen terveydenhoitaja Elle Aikio Utsjoelta.

Hei Elle! Kerro, kuka olet?

Olen syntyperäinen utsjokelainen. Asun vanhalla porotilalla noin kymmenen kilometrin päässä Utsjoen kirkonkylästä, tunturien juurella joen varressa. Minulla on viisi lasta, iältään kolmevuotiaasta kolmetoistavuotiaaseen.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Perheeni ei harjoita porotaloutta. Työpaikkani on vanhustentalo Norjan puolella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Työmatka on tunnin suuntaansa. Työssäkäynti rajan yli on täällä varsin yleistä, Norja on Utsjoella suuri työnantaja.

Kotikielemme on saame. Olen kolmikielinen, puhun sujuvasti niin suomea, saamea kuin norjaakin. Koulut kävin aikanaan saameksi. Omistan ainakin viisi erilaista saamenpukua. 

Millainen on suhteesi Kodin Kuvalehteen ja sen Facebook-sivuihin?

Olen ollut vakaa fani jo vuosia. Äidilleni ja eräälle ystävälleni tulee Kodin Kuvalehti, itse luen juttuja vain lehden nettisivulta. Huomaan roikkuvani lehden somessa päivittäin.

Pidän erityisesti pitkistä henkilöjutuista, ihmisistä joilla on jotakin sanottavaa. KK vahvistaa ajatusta, että meitä on moneksi, mutta kaikki ovat yhtä hyviä. Erityisesti mieleeni jäi juttu Unna Lehtipuusta.

Mitä harrastat?

Elämme saamelaisen vuodenkierron mukaan. Se määrittelee puuhiani. Keskikesällä on lohestusaika. Loppukesällä marjastetaan ja pyydetään järvikalaa.

Mieheni metsästää, ja tuo joka syksy kotiin kokonaisen hirven. Sen lisäksi täytän pakastinta kalalla ja poronlihalla - ostamme monta kokonaista poroa vuodessa. En hanki lihaa kaupasta juuri koskaan.

Kaamosaikana on hyvä hetki tehdä saamelaisia perinnekäsitöitä. Liikenevän vapaa-ajan käytän urheiluun ja luonnossa liikkumiseen.

Viihdytkö saamenpuvussa?

Kyllä. Se on side omiin juuriin ja kulttuuriin. Saamenpuku on elävä asu, jota voi muutella vuodenaikojen ja muodin mukaan. Sen käyttöön liittyy hienovaraisia, kirjoittamattomia sääntöjä, joita on vaikea selittää. Ne ymmärtää, kun on syntynyt täällä ja käyttänyt ja nähnyt pukuja koko ikänsä.

Miten kuvailisit saamelaisten elämää Suomessa?

Ei yhtä juhlaa, mutta varsin mukavaa. Taistelu oman kielen ja kulttuurin säilyttämiseksi on osa arkipäivää, mutta en vaihtaisi sitä etelän elämään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla