Eikö liikuntaan löydy aikaa? Keräsimme yhteen helppoja ja hyöyllisiä vinkkejä siihen, miten viikoliikuntasuosituksen saa täyttymään arjen askareissa.

Suositusten mukaan tavallinen ihminen tarvitsee viikossa kaksi ja puoli tuntia reipasta liikuntaa. Toisen suosituksen mukaan päivässä pitäisi liikkua puoli tuntia.

Hyötyliikunta on tehokkainta rasvanpolttoa, kertovat uusimmat tutkimukset. Puolen tunnin päivittäisen hyötyliikuntakerran voi pulittaa kahdeksi 15 minuutin tai kolmeksi 10 minuutin pätkäksi. Kun hyötyliikuntakerrat laskee yhteen, suositus täyttyy ihan helposti.

Kotityöt

Ota kotitöistä kaikki irti. Kunnon viikkosiivous kuluttaa yhtä paljon kaloreita kuin kuntosaliharjoittelu. Tamppaa mattoja niin, että hengästyt. Se nostaa sykettä ja tekee hyvää sydämelle.

Lapioi lunta

Tartu lumilapioon. Siinä hiki lentää ja lihakset joutuvat töihin. Muista vaihtaa lapiokättä, jotta rasitus jakautuu tasaisesti.

Kanna kauppakasseja

Bodaa kantamalla kauppakassit mutkan kautta kotiin. Esimerkiksi nelihenkisen perheen viikonloppuostokset painavat herkästi yhtensä 15-20 kiloa.

Käytä rappusia

Rappusten kiipeäminen ei välttämättä ole parasta laihdutusliikuntaa, mutta sydän tykkää, kun se pääsee kunnon töihin.

Pyöräile ja kävele

Pyöräile tai kävele aina kun mahdollista. Jos kuljet työmatkasi bussilla, suunnittele matkasi niin, että sisällytät matkaan 10-15 minuutin kävelylenkin. Käveleminen virkistää ajatuksia ja toimii hyvänä siirtymäriittinä kodin ja työpaikan välillä. Vielä parempi jos kävelet tai pyöräilet koko matkan, mutta sitten saatetaan mennä jo urheilun puolelle.