Tuttu lautasmalli on herkullisempi juttu kuin voisi luulla. Poimimme mallin mukaiset ruokavinkit.

Lautasmallissa kuvataan, millä aineksilla lautasensa kannattaisi lastata, jotta ruokavalio rakentuisi monipuoliseksi ja terveelliseksi.

Terveellinen ruoka on usein kauneimman väristä.

Perusannoksessa puolet lautasesta on varattu salaatille, raasteille ja lämpimille kasviksille. Peruna, riisi tai pasta täyttää lautasesta neljäsosan. Neljänneksen saa myös liha, kala, kananmuna tai palkokasveja, siemeniä ja pähkinöitä sisältävä kasvisruoka.

Lautasen ulkopuolelle kuuluu mallissa usein pala täysjyväleipää margariinilla sipaistuna, lasillinen maitoa, piimää tai vettä sekä marja- tai hedelmäpitoinen jälkkäri.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

5 reseptivinkkiä

Salaatin teko maksaa aina vaivan. Popsit viisi kourallista kasviksia kuin huomaamatta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kalaa tulisi syödä kaksi kertaa viikossa. Muikut rapeutuvat uunipellillä ilman voita.

Pähkinöitä voi syödä kaksi ruokalusikallista päivässä.

Kauramakaronilaatikossa ovat viljat ja proteiinit samassa paketissa.

Älä unohda jälkkäriä! Nappaa rahkaa, smoothie, marjajoja tai omppu.

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla